Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Britten vertrouwen op Nieuw-Zeelandse expertise voor smaakverbetering
Delytics helpt het wereldwijd gerenommeerde James Hutton Institute bij de ontwikkeling van frambozenrassen die in de smaak zullen vallen bij Britten. Delytics is gespecialiseerd in het verhogen van de consumentenacceptatie en herhaalaankopen van fruit door de eetkwaliteit te verbeteren en zo te beantwoorden aan de gewenste smaakervaring van specifieke doelmarkten.
Het project is bedoeld om de smaak van frambozen te verbeteren door middel van nieuwe teeltmodellen en beslissingsondersteunende hulpmiddelen en wordt gefinancierd door Innovative UK. Het James Hutton Institute nam Delytics in de arm voor voor het haalbaarheidsonderzoek: `Feasibility of developing a Novel Breeding Methodology to Improve Berry Flavour'.
Julie Graham van het James Hutton Institute legt uit dat de bewezen expertise van Delytics in het maken van prognoses van fruitsmaken, consumentenvoorkeuren en data-analyse bij zullen dragen aan de keuze voor rassen die beantwoorden aan de smaakverwachtingen van de Britse consument.
Graham: "We proberen al jaren meer inzicht te krijgen in de basis van smaak en kwamen tot de conclusie dat deze bepaald wordt door de omgeving. We merkten ook dat de gegevens die voortkwamen uit sensorische evaluaties complex en vaak ook tegenstrijdig waren wat betreft de smaakwaardering. We denken dat Delytics ons zal helpen meer inzicht te krijgen in consumentenvoorkeuren en sensorische data-analyse."
Eén van de belangrijkste aandachtspunten van het onderzoek is het telen van zachtfruit in het Verenigd Koninkrijk met een consistente goede smaak. Smaak is een complexe eigenschap die sterk beïnvloed wordt door omgevingsfactoren die als gevolg van extreme weersomstandigheden en klimaatverandering minder voorspelbaar zijn geworden. Een consistente smaak is een eigenschap die Britten waarderen maar die telers hoofdbrekens bezorgt en bijdraagt aan een lagere consumentenacceptatie. Inzicht in smaakervaring en de manier waarop deze beïnvloed wordt door seizoen en omgeving maken het mogelijk om een teeltmodel en robuuste merken te ontwikkelen.
Graham vertelt dat het vermogen om de juiste rassen, die beschikken over goede smaakeigenschappen en bestand zijn tegen omgevingsstress, de sleutel naar succes is voor de sector.
"Door Delytics expertise op het gebied van consumentenvoorkeuren en onze kennis van genetica samen te brengen kunnen we een teeltprogramma 'op maat' maken."