Duurzaam ondernemen is realiteit
De maatschappelijke trend om duurzaam te ondernemen bleek kansen te bieden om de reststroom vanuit de uiensector efficiënter te benutten. Ondertussen zijn diverse afzetkanalen gevonden voor de vrijkomende uienresten, zoals co-vergistingsinstallaties voor de productie van biogas en verbrandingsinstallaties voor de productie van elektriciteit en warmte. Hiermee is echter het biomassa-avontuur voor Arjazon niet ten einde. De vraag naar biomassa blijkt een flinke groeimarkt. Dat komt door gestage uitbreiding van het aantal bio-energie-installaties en het ontplooien van steeds nieuwe, hoogwaardiger toepassingen in de zogenaamde Biobased economy, die in plaats van aardolie, gas en kolen, draait op biomassa. Het is een nieuwe sector die letterlijk en figuurlijk bruist van de energie en innovaties, maar ook gekenmerkt wordt door fluctuerende grondstoffenprijzen. Het perspectief voor de handel in biomassa leidde ertoe dat Arjazon verder ging zoeken dan alleen reststromen uit de uiensector.Immers, in de hele AGF-keten komen reststromen vrij, variërend van kaf, peulen, pitten, vellen en schillen etc. tot complete partijen groenten en fruit die kwalitatief niet meer voldoen aan de eisen voor menselijke consumptie en als afval worden bestempeld. Naast stromen uit de voedingsindustrie en landbouwsector blijken ook snoeihout, bermmaaisel, gft-afval en allerlei andere biomassastromen vaak onbenut. Bovendien blijven na bewerkingsstappen van biomassa weer opnieuw reststromen over zoals digestaat. Kortom, het potentieel is enorm groot en er blijkt een markt voor te zijn.
De kunst is aanbod en vraag slim te koppelen
Om goed overzicht te houden op de snelgroeiende markt van biomasssa heeft Arjazon besloten om deze biomassa-activiteiten te verzelfstandigen en wel onder de handelsnaam ‘biomassa.eu’. De uitdaging is om de gevarieerde mix aan beschikbare biomassastromen te structureren om vervolgens de beste koppelingen te maken tussen vraag en aanbod. Het betreft vaak stromen waarvan producenten het volume tot een minimum proberen te beperken. Daardoor is sprake van een sterk wisselend aanbod in zowel volume als kwaliteit, terwijl de bio-energiesector juist een constante aanvoer van voldoende omvang vereist. Samenwerking binnen de keten is daarom onontbeerlijk.Website als digitale marktplaats voor biomassahandel
Om de biomassahandel beter te kunnen stroomlijnen, is een website opgezet waarmee een laagdrempelige oplossing wordt geboden om leveranciers en afnemers in de keten bij elkaar te brengen. www.biomassa.eu, is een digitale marktplaats waar vraag en aanbod van biomassa bij elkaar gebracht worden. Iedereen, die biomassa heeft of juist zoekt, kan op de website kosteloos en vrijblijvend vraag en aanbod van biomassa, digestaat of transportmogelijkheden plaatsen. Eigenlijk net als het bekende ‘marktplaats’ dat intussen niet meer weg te denken is. Wanneer aanbieders of vragende partijen een product zien wat hen aanspreekt, dan kunnen ze met een paar klikken op de aanbieding reageren. Op de achtergrond blijven de medewerkers van ‘biomassa.eu’ betrokken om zo aanbod en vraag te begeleiden naar de ideale combinatie. Ook is het altijd mogelijk om direct, per e-mail of per telefoon contact op te nemen met de mensen achter ‘biomassa.eu’. Een voordeel is dat de initiatiefnemers ruime ervaring hebben in de handel van agrarische producten en weten hoe de vork in de steel zit. Door gebruik te maken van de digitale mogelijkheden spelen de mkb-ers in op de kansen die de biobased economy biedt.Voor meer informatie:
www.biomassa.eu
Adriaansweg 1
4416 NL Kruningen
T. +31 (0)113-381690
F. +31 (0)113-383663
Martin Jansen 06 46 49 81 13
Frans Jansen 06 23 50 55 49