Nederlandse uien onderscheiden zich in vele opzichten. Zo maken de hoge droge stofgehaltes, veroorzaakt door de daglengte en de kalkrijke Nederlandse gronden het mogelijk om de uien lang te bewaren. Hierdoor kan wereldwijd product geleverd worden op de momenten dat de afnemer dat wenst. Met de Rotterdamse, Antwerpse en Vlissingse havens in de nabijheid werden alleen al vorig jaar ruim een miljoen ton uien geëxporteerd.
De uienexport naar Brazilië en andere Latijns Amerikaanse landen neemt de afgelopen periode sterk toe. Zo wordt momenteel meer dan 1500.000 kg uien wekelijks geëxporteerd naar Brazilië. Op dit moment is de Braziliaanse markt de nummer 3 exportlocatie na Libië en het Verenigd Koninkrijk. Mogelijke reden hiervoor is naast de beschikbaarheid van transportfaciliteiten (containers) de huidige koers van de Euro. De jaaromzet aan uienexport naar Brazilië ligt rond de 2,7 miljoen euro.
Brazilië heeft als één van de BRIC landen een bloeiende economie. Grote retailers in Brazilië zijn: Wal Mart, Carrefour en Pão de Açúcar en Dia. Het segment groenten bij de Braziliaanse retail groeide in 2010 met 11%. Dit is met name toe te dichten aan de groeiende vraag vanuit lagere inkomensgroepen naar verse groenten in het retailschap. Het bedrijf Cia Brasileira de Distribuição SA is marktleider in de inkoop van groenten met een marktaandeel van 10%.
Sial Sao Paulo
GroentenFruit Bureau realiseert in opdracht van de Nederlandse uienhandel een stand op de foodbeurs Sial te Sao Paulo, standnummer 090 pad F. Het kennis– en expertisecentrum voor en namens de Nederlandse groente- en fruitsector bevordert met gerichte campagnes in binnen- en buitenland het imago en de consumptie van groenten en fruit.Meer informatie over Nederlandse uien: www.onion.nl