Albert Heijn bevestigde de maatregel dinsdag onder meer tegenover persbureau ANP. Moederconcern Ahold is van mening dat de overname van 78 C-1000 winkels de groei in Nederland versnelt. "Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door de groei in volume", zo citeert Distrifood uit de brief. "Om deze groei te faciliteren, vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt."
Of de beoogde inkoopkorting terug te zien zal zijn in de eindprijzen, is niet duidelijk. Leveranciers van Albert Heijn voelen zich sowieso overvallen. "Familiebedrijven die leveren aan Albert Heijn maken een rendement van 1 tot 2 procent. Die schieten meteen in het rood", laat een betrokkene tegenover het FD weten.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) laat zich niet uit over de 2%-korting die Albert Heijn (AH) van haar leveranciers vraagt. 'Dat is een zaak tussen leveranciers en afnemers', meldt woordvoerder Miranda Boer tegenover Nieuwe Oogst. Het CBL bemoeit zich niet met commerciƫle zaken van haar leden, geeft Boer verder aan. 'Dat mag niet van de Nederlandse Mededingingsautoriteit.'
Reacties politici
"De kortingseis die Albert Heijn oplegt aan haar leveranciers maakt duidelijk dat supermarkten veel marktmacht in de keten hebben" zegt SGP-Tweede Kamerlid Elbert Dijkgraaf. Volgens Dijkgraaf moet de politiek actie ondernemen om dit soort machtsuitingen te voorkomen. Daarvoor moeten de mededingingsregels worden versoepeld.CDA-Tweede Kamerlid Jaco Geurts vindt de kortingeis van AH verbazingwekkend. Hij pleit voor de invoering van een nationale ombudsman die een eerlijke marktwerking in de keten moet garanderen. De SGP en ChristenUnie steunen dit voorstel.
Eenzelfde scenario vond eerder dit jaar ook al plaats in een brief van Jumbo. Distrifood meldde toen dat Jumbo van fabrikanten 1,25 procent welkomstbonus eiste van leveranciers.
Bron: Distrifood, Financieele Dagblad, ANP.