De filmproducent bracht een week in de plantages door. Tijdens haar reis kreeg ze toegang tot plantages die worden gerund door de Cameroon Development Corporation, waarbij mensen vertellen over de gevaarlijke omstandigheden waarin ze werken. In de plantages werken mensen tien tot twaalf uur per dag, zes dagen per week in een ondragelijke hitte.
De documentaire werd gemaakt in samenwerking met de Fako Agricultural Workers Union. In de bananensector van Kameroen werken 46.000 mensen, waarvan de meeste voor CDC, de grootste private werkgever in het land.
"Onderzoek toont aan dat de medewerkers ongeveer een derde verdienen van wat ze nodig hebben om te leven", zegt Jacqui Mackay van Banana Link. "Deze mensen halen nu hun kinderen van school, omdat ze zich de kosten niet kunnen veroorloven. Zolang de supermarkten niet meer betalen voor de bananen, zullen de werkomstandigheden ook niet veranderen."
Jan Snell van de Fairtrade Foundation zegt niet verrast te zijn door de getoonde beelden. "Deze praktijken zijn schokkend en wijdverbreid. Er komen geen Fairtrade-bananen uit Kameroen, maar we zouden dit van harte toejuichen. Het is onbegrijpelijk dat de bananen niet met de prijzen van andere voedingsmiddelen zijn meegestegen. Zo liggen de prijzen zelfs op een lager niveau dan tien jaar geleden. Terwijl de consumenten waarschijnlijk toch wel bananen blijven kopen, omdat het vast onderdeel is van het wekelijkse winkelmandje.
Slechts 36% van de bananen die in het Verenigd Koninkrijk worden verkocht, zijn Fairtrade. Sainsbury's, Waitrose en Coop zijn de enige ketens die uitsluitend Fairtrade-bananen verkopen.
In een reactie op de video, zegt een woordvoerder van Tesco niet op regelmatige basis bananen van deze plantages te importeren. "Het betreft alleen kleine volumes, die we distribueren naar winkels in Midden- en Oost-Europa. We hebben onze zorgen over de getoonde beelden en onze eigen ethische experts zullen een bezoek aan de plantages brengen om deze kwestie zelf te onderzoeken. We dringen aan op de hoogste normen in onze supply-chain."
Ook ASDA zegt in een reactie de beelden serieus te nemen. "We onderzoeken de landbouwpraktijken van Del Monte in deze plantages van Kameroen."
Dionysios Christou, vicepresident Marketing van Del Monte spreekt over valse sensationele beelden, die worden weergegeven in de CDC-plantages.
"De video in kwestie is opgenomen in het Banana Expansion Project van CDC en niet in het TICO Banana Project, vanwaar de Del Monte-banananen uitsluitend worden geleverd. Onze rol in het TICO-project is die van technisch adviseur. Daarbij is het project onlangs GlobalGAP-gecertificeerd.
Volgens Dionysios zijn de getoonde labels, dozen en geïnterviewden ook niet van Del Monte. Ook weerlegt hij de bewering over de chemicaliën, want deze zijn volgens hem allen toegestaan door de regering van Kameroen.
Christoe ontkent tenslotte beweringen over de slechte sanitaire voorzieningen en het drinkwater en benadrukt dat de medewerkers van het TICO-project twee keer het wettelijk minimumloon verdienen in Kameroen.
Klik voor het zien van de video de volgende link: www.jannimmo.com/Cameroon.html