Greenyard Foods klaar voor toekomst met divisies Pinguin en Noliko
"Onze focus ligt momenteel op consolidatie en verticale integratie. Het consolideren van alle zaken die we de laatste jaren hebben ingekocht is een heel karwei. We hebben in het verleden met name operationele overnames gedaan en dat ging dan om personeel en handelsfonds met de focus op een onmiddellijke win-win-situatie voor beide partijen. Het overkopen van zaken zoals vastgoed en machines kwam er financieel telkens niet van. Na de overname van Lutosa kunnen we ons dus nu ook focussen op het vastgoed en de machines. Nu hebben we acht nieuwe productielocaties in Frankrijk, Polen en Hongarije volledig in eigen beheer. Momenteel zijn we nog bezig met een overname in Engeland."
Sterk
"Op concurrentiegebied staan we nu sterker dan ooit. Door de overnames van de volledige productiesites kunnen we onze eigen beslissingen nemen op bijvoorbeeld investeringsgebied. Voorheen kon dat niet en moesten we met het goed van anderen aan de slag en hadden we minder bewegingsruimte. Nu wordt alles van onszelf en kunnen we verder met het optimaliseren van alles wat we hebben verworven in de laatste jaren. Na de Lutosa-deal hebben we een sterke financiële basis. Ook de obligatielening was succesvol en vervroegd afgerond."
Divisies Pinguin en Noliko
Herwig geeft aan dat de namen van de divisies zullen blijven. Pinguin voor de diepvriesgroenten en Noliko (Scana is erafgehaald) voor de conserven. In eerste instantie was Pinguin natuurlijk het bedrijf waar alles mee is begonnen en die ook veel overnames heeft gedaan. Maar op een bepaald moment kreeg je de vraag: wat is nu de holding? Greenyard Foods is nu de moedermaatschappij en de andere twee zijn de dochters. Pinguin zal als voorheen in Westrozebeke gevestigd blijven als productievestiging en niet meer op holding-niveau. De corporate-zaken worden verschoven naar de moedermaatschappij Greenyard Foods, gevestigd in Gent."
"Het aandeel diepvries in de groep is twee derde, conserven is zeker niet minder belangrijk. De omzet voor diepvries ligt rond de 420 miljoen en voor conserven is dat 210 miljoen." Volgens Dehjonghe zit er zeker groei in conserven en diepvries. "Vooral in conserven is de afgelopen tijd veel geïnnoveerd. Ook Pinguin heeft veel ingezet op innovaties, maar we zien met name een groeikans bij de basisgroenten. Ook op de gebieden van kwaliteit en duurzaamheid blijven we innoveren en investeren."
Consumenten overtuigen
Hij geeft aan dat er op het gebied van communicatie naar de consument toe, ze nog veel werk voor de boeg hebben. "Dat is met name de uitdaging van Marleen Vaesen die vorig jaar is gestart als CEO. Het is de bedoeling om zowel in conserven als diepvries nog markten bij te creëren. We willen de boodschap op de juiste manier overbrengen. Er zijn natuurlijk bedreigingen in de economische realiteit waar we nu leven. Het begint bij de teelt, daar komen al veel uitdagingen bij kijken. Ook op de gebieden van milieu en wetgeving. Het is de kunst om ons daar ook door duurzaamheid en onderzoek ons agrotechnisch sterker te maken. Op consumentengebied zijn bedreigingen niet zo groot, maar als sector moeten we ze wel laten ontdekken hoe goed verwerkte groenten zijn. Wij willen daar als bedrijf heel actief een steentje in bijdragen en generieke promoties blijven ondersteunen. Er is nog voldoende werk aan de winkel op dat gebied."
Voor meer informatie:
Greenyard Foods
Skaldenstraat 7C
9042 Gent - België
Tel +32 (0)9 255 32 30
[email protected]
www.greenyardfoods.com