BFV herpositioneert Jonagold met Jonaplus en Truval Classic
Filip Lowette, directeur BFV
Er wordt door de BFV een keuze gemaakt tussen de verschillende mutanten van de Jonagold. Deze worden onderverdeeld in een groep van rode Jonagolds (Jonaplus) en een groep van de klassieke groen-rode mutanten (Truval Classic). "Bij de nieuwe aanpak is het basisprincipe dat we onze afnemers een uniform product aan kunnen bieden dat op vlak van kwaliteit zijn plaats opnieuw zal innemen in het topsegment", vertelt Filip Lowette, directeur BFV. "Hierbij kiezen we duidelijk voor een klantgerichte en dus gesegmenteerde marktbenadering. Ook beoogt BFV met het Jonagold-project een betere prijsvorming voor de telers. De Jonagold was bijna gedevalueerd tot een braderieproduct. We zijn ervan overtuigt dat deze nieuwe aanpak een betere vermarkting mogelijk kan maken. We gaan de Belgische markt kennis laten maken met de betere Jonagold."
Hogere prijzen
Op 10 december werden de eerste volumes geveild en de prijzen logen er niet om. "Het is duidelijk dat de handel uit is op goede nieuwe concepten. De prijzen voor de 'gewone' Jonagold tot die van Truval Classic en Jonaplus varieerden van 40 cent tot 1,05. Voor de beste kwaliteit werd boven de euro gegeven, die stak er duidelijk bovenuit. 'De nieuwe Jonagold' kan zonder problemen tegen de Pink Lady op. En dat zowel op het gebied van presentatie, uitstalleven en smaak", zegt Lowette beslist.
Drie commercialisatiegroepen
Met deze nieuwe aanpak heeft de BFV nu drie commercialisatiegroepen namelijk: Jonaplus, TRUVAL Classic en TRUVAL Standaard. Bij Jonaplus gaat het om de mutanten Marnica, Vivista en Boerekamp. Momenteel is slechts 30% van de Jonagoldaanvoer van deze mutanten, dus de BFV heeft ook een oplossing uitgewerkt voor de overblijvende mutanten. Dit zijn met name King en Novajo. Voor deze twee wordt een apart hoog kwaliteitssegment voorzien: Truval Classic. Op de verpakking van Jonaplus en Truval Classic staat een QR-code, waarmee je met je smartphone in een oogwenk naar de speciaal ontworpen mini-websites kan gaan. Deze minisites geven informatie over het product en de filosofie die erachter zit. De samenwerking tussen BFV en andere Belgische veilingen wordt vooralsnog niet hervat. BFV werkt wel samen met Fruitveiling Zuid-Limburg te Margraten. Zij vermarkten gezamenlijk het appelras Joly Red. "Daarvan gaan er ook weer 100.000 van in de grond en we verwachten volgend seizoen 4 tot 5.000 ton te kunnen vermarkten."
Peren
De directeur vertelt dat ze wekelijks zo'n 4.000 tot 5.000 ton peren veilen. "80% van onze peren zijn bedoeld voor export, waarvan Rusland de hoofdmarkt is. Ook worden elk jaar weer meer peren naar China geëxporteerd. Er gaan momenteel zo'n 10 containers per week richting Zuid-Oost-Azië waarvan het grootste deel bestemd is voor het Chinese vasteland.
Voor meer informatie:
Belgische Fruitveiling
Montenakenweg 82
B-3800 Sint-Truiden - Belgium
Tel: +32-11693411
Fax: +32-11685460
www.bfv.be
[email protected]