Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Filip Lowette: "Nieuwe Jonagold kan zonder problemen tegen Pink Lady op"

BFV herpositioneert Jonagold met Jonaplus en Truval Classic

Tholen - Op 10 december introduceerde de Belgische Fruitveiling (BFV) een nieuw concept voor het vermarkten van Jonagold. In eerste instantie werd hierbij samengewerkt met de twee andere fruitveilingen. De bedoeling was om het hoofdappelras in België te herpositioneren in het topsegment van de binnenlandse markt. Door het verschil in strategie is dit samenwerkingsproject ten einde gelopen en heeft de BFV alleen het heft in handen genomen om de handel in Jonagold een nieuw elan te geven. Het ras kampt al jaren met een imagoprobleem, maar is nog steeds de meest geconsumeerde appel in België.


Filip Lowette, directeur BFV

Er wordt door de BFV een keuze gemaakt tussen de verschillende mutanten van de Jonagold. Deze worden onderverdeeld in een groep van rode Jonagolds (Jonaplus) en een groep van de klassieke groen-rode mutanten (Truval Classic). "Bij de nieuwe aanpak is het basisprincipe dat we onze afnemers een uniform product aan kunnen bieden dat op vlak van kwaliteit zijn plaats opnieuw zal innemen in het topsegment", vertelt Filip Lowette, directeur BFV. "Hierbij kiezen we duidelijk voor een klantgerichte en dus gesegmenteerde marktbenadering. Ook beoogt BFV met het Jonagold-project een betere prijsvorming voor de telers. De Jonagold was bijna gedevalueerd tot een braderieproduct. We zijn ervan overtuigt dat deze nieuwe aanpak een betere vermarkting mogelijk kan maken. We gaan de Belgische markt kennis laten maken met de betere Jonagold."



Hogere prijzen
Op 10 december werden de eerste volumes geveild en de prijzen logen er niet om. "Het is duidelijk dat de handel uit is op goede nieuwe concepten. De prijzen voor de 'gewone' Jonagold tot die van Truval Classic en Jonaplus varieerden van 40 cent tot 1,05. Voor de beste kwaliteit werd boven de euro gegeven, die stak er duidelijk bovenuit. 'De nieuwe Jonagold' kan zonder problemen tegen de Pink Lady op. En dat zowel op het gebied van presentatie, uitstalleven en smaak", zegt Lowette beslist.



Drie commercialisatiegroepen

Met deze nieuwe aanpak heeft de BFV nu drie commercialisatiegroepen namelijk: Jonaplus, TRUVAL Classic en TRUVAL Standaard. Bij Jonaplus gaat het om de mutanten Marnica, Vivista en Boerekamp. Momenteel is slechts 30% van de Jonagoldaanvoer van deze mutanten, dus de BFV heeft ook een oplossing uitgewerkt voor de overblijvende mutanten. Dit zijn met name King en Novajo. Voor deze twee wordt een apart hoog kwaliteitssegment voorzien: Truval Classic. Op de verpakking van Jonaplus en Truval Classic staat een QR-code, waarmee je met je smartphone in een oogwenk naar de speciaal ontworpen mini-websites kan gaan. Deze minisites geven informatie over het product en de filosofie die erachter zit. De samenwerking tussen BFV en andere Belgische veilingen wordt vooralsnog niet hervat. BFV werkt wel samen met Fruitveiling Zuid-Limburg te Margraten. Zij vermarkten gezamenlijk het appelras Joly Red. "Daarvan gaan er ook weer 100.000 van in de grond en we verwachten volgend seizoen 4 tot 5.000 ton te kunnen vermarkten."



Peren

De directeur vertelt dat ze wekelijks zo'n 4.000 tot 5.000 ton peren veilen. "80% van onze peren zijn bedoeld voor export, waarvan Rusland de hoofdmarkt is. Ook worden elk jaar weer meer peren naar China geëxporteerd. Er gaan momenteel zo'n 10 containers per week richting Zuid-Oost-Azië waarvan het grootste deel bestemd is voor het Chinese vasteland.



Voor meer informatie:
Belgische Fruitveiling
Montenakenweg 82
B-3800 Sint-Truiden - Belgium
Tel: +32-11693411
Fax: +32-11685460
www.bfv.be
[email protected]