Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Samenwerking Greenports/Mainports loont

De versproductie in Nederland omvat 15 mln ton en vertegenwoordigt een waarde van 9 miljard euro. De handel in vers is nog groter met een omvang van 21 mln ton en 27 miljard euro. Onderzoek toont aan dat de greenports in Nederland hun positie als Europees marktleider in versproductie en -handel kunnen behouden als de samenwerking tussen (bedrijven in) de greenports en in de mainports qua logistiek wordt versterkt en de infrastructuur voor met name het transport van reefer-containers naar het Europese achterland wordt aangevuld met hoog frequente en betrouwbare spoor-, binnenvaart- en shortseaverbindingen.

Dat is de conclusie uit het onderzoek Greenport Holland Mainport Logistiek. In opdracht van de provincie Zuid-Holland, de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu hebben Wageningen UR Food & Biobased Research, Amsterdam Consultants en Buck Consultants International het onderzoek uitgevoerd. Dit in samenwerking met Greenport Holland, overheden en het bedrijfsleven.



Veertien versstromen in beeld

Food & Biobased Research heeft binnen het onderzoek de supply chains van de belangrijkste veertien plantaardige versstromen in beeld gebracht. Hieronder vallen niet alleen de tuinbouwproducten, maar ook de AGF-akkerbouwproducten. De onderzoekers hebben de productieomvang van de greenports en andere belangrijke productiegebieden zoals Zeeland, Flevoland en Noord-Brabant geanalyseerd. Zo ook de handelsstromen (import en export). Het in kaart brengen van de veertien versstromen was nog niet eerder op deze manier gedaan. De resultaten staan beschreven in deelrapport 'Positionering Greenports in de Nederlandse verssector' (FBR report 1434). Amsterdam Consultants heeft samen met het bedrijfsleven gekeken naar de veranderingen die de sector in de nabije toekomst verwacht en naar de relatie met de mainports (zie deelrapport 'Huidige en toekomstige stromen door containerisatie en modal shift'). Op basis van deze analyses is door Buck Consultants International een eindrapport samengesteld waarin (logistieke en beleids) aanbevelingen zijn opgenomen. Met als doel te komen tot een verbindend logistiek netwerk tussen greenports en mainports.
Extra opstappunten voor binnenvaart

De internationale verbindingen via de mainports zijn belangrijk voor het behoud van de markleiderspositie van de greenports. Door de groeiende containerisatie ontstaan er kansen voor een modal shift van weg naar binnenvaart, onder meer voor de export van akkerbouwgewassen als aardappelen, bollen en uien. Daarnaast kunnen importcontainers met groenten en fruit, bloemen en planten in toenemende mate per binnenvaart doorgezet worden naar het achterland. In Nederland ontbreken nog een paar opstappunten voor de binnenvaart om dit te kunnen realiseren. Lelystad in Flevoland is bijvoorbeeld een kansrijke locatie als opstappunt voor versstromen.

Spoor als verbinding met achterland
Het spoor kan een functie gaan vervullen voor de belevering van het Duitse en Oost-Europese achterland en voor de aanvoer vanuit Spanje. Op de langere termijn is een op vers toegewijde terminal in Zuid-Holland een reële optie. De fytosanitaire controles en regelingen (zogenaamde BIP-zones) belemmeren het gebruik van binnenvaart tussen Rotterdam en onder andere het Noordzeekanaalgebied. Om deze belemmering weg te nemen is overleg op Europees niveau noodzakelijk. Het wegnemen van operationele belemmeringen, zoals dure nachtelijke inspecties op Schiphol en de beperkte openingstijden van sluizen en bruggen, is ook van belang voor de versterking van de positie van de agrofood- en logistieke sector in Nederland.

Mainports – Greenports overleg

Om tot een verbindend logistiek netwerk te komen adviseert het onderzoek ook het inrichten van een Mainports – Greenports overleg. In dit overleg kunnen de aanbevelingen besproken worden die nodig zijn om de groeiende versstromen efficiënter en duurzamer af te wikkelen. Vanuit dit Mainports - Greenports overleg zou ook een innovatieprogramma opgezet moeten worden om ideeën van ondernemers te stimuleren en te etaleren binnen de topsectoren Agro & Food, Tuinbouw en Logistiek.

Bron: Wageningen UR.

Meer informatie over de conclusies en aanbevelingen is te lezen in het samenvattend eindrapport 'Toegevoegde waarde Netwerk Greenports en Mainports'.

Publicatiedatum: