Van Uden wil uitbreiden in Alphen aan den Rijn
" In jaren voor de crisis van 2008 verwachtten wij nog een grote ontwikkeling van het gebied rondom de terminal. Helaas is het project de Steekterpoort slachtoffer van de crisis en is er nog niet ontwikkeld. Maar als het aan van Uden ligt gaat daar verandering in komen." Aldus directeur Diederik Antvelink van NedCargo International: het moederbedrijf van Van Uden Multimodal.
Antvelink: "Van Uden is de laatste jaren stevig gegroeid. In 2011 is een Mega Distributie centrum in Waddinxveen langs de A12 met daarin 72.000 pallets opslag geopend. Ook de uitbreiding van onze activiteiten in Zoetermeer naar 30.000 palletplaatsen in 2012 is een voorbeeld van de groei van ons bedrijf in deze regio.
Vraag naar logistieke diensten trekt weer aan
De ontwikkeling van de Distributie Centra van van Uden is allemaal gedaan op basis van voorspellingen van voor 2008. Ondanks de crisis heeft van Uden met een vertraging van 2 jaar nu alle distributiecentra vol. "We moeten weer gaan nadenken over uitbreiding: "aldus Antvelink. Ondertussen zijn er vele perikelen rondom uitbreiding in Haaften en is er geen mogelijkheid om uit te breiden in Waddinxveen. Van Uden moet zich dus goed oriënteren op welke locatie het volgende distributiecentrum het beste kan komen.
Directeur de la Houssaye van van Uden merkt op dat nu de economie aantrekt je kan merken dat er meer vraag is naar logistieke diensten van Uden en het dus tijd is om om zich heen te kijken om uit breiden. "Het is logisch om een Distributie Centrum dichtbij een binnenvaart of trein terminal te bouwen. Zo kan je groeien zonder het wegennet extra te belasten. De komende 5 jaar zal er veel veranderen in Nederland. Wij hebben Alphen weer in het vizier. De gronden van Steekterpoort liggen naast de terminal en zouden een welkome extra omzet leveren aan het Alpherium."
Bebouwing rondom Alpherium zal geluidsdruk drastisch verminderen
Daarnaast is het voor Alpherium goed om meer bebouwing rondom de terminal te hebben om zo ook het geluiden probleem in te kapselen. Wij hebben altijd rekening gehouden met distributiecentra rondom de terminal. Deze schermen het geluid wat Alpherium produceert af, en zou voor de zones Steekterweg de overlast drastisch beperken.
Aan de overkant van de Gouwe zijn grote recycling bedrijven actief. Daar zit alleen nog een bedrijfswoning die de bedrijfsvoering van het Alpherium beperkt in de nacht. Gedurende de dag is het op dat bedrijven terrein een drukte van jewelste. Maar in de nacht is het Alpherium het enige bedrijf wat werkt en gelden er zwaardere eisen. Om binnen de geluidbeperkingen in verband met deze bedrijfswoning te kunnen werken is er een geluidswal noodzakelijk en kan in de nacht alleen op het meest Noordelijk gedeelte van het terrein gewerkt worden. Dit veroorzaak juist weer mee geluid richting het Noorden, de buurt Steekterweg.
Als het gebied rondom het Alpherium meer bebouwd wordt kunnen wellicht ook andere restricties verdwijnen zoal het hoger stapelen van de containers. Dit hoger stapelen heeft ook als positief effect dat ook geluid beter afgeschermd word. De reden en het argument voor het niet toe laten van hoger stapelen is tot nu toe geweest het aangezicht, maar als er hoge bebouwing rondom de terminal staat vervallen deze argumenten.
Ontwikkeling Steekterpoort versterkt logistieke hotspot functie Alphen aan den Rijn
Van Uden is al eerder al actief geweest in Alphen aan den Rijn in de distributie. In 2012 heeft van Uden het Alphens bedrijf Schouten logistiek overgenomen dat in zwaar weer zat. Helaas heeft van Uden het bedrijf niet kunnen redden in Alphen. Alle 100 werknemers zijn overgeplaatst naar andere locaties van van Uden in Nederland. Het magazijn aan de Eikenlaan van 15.000 vierkante meter wordt alleen nog maar gebruikt als overflow magazijn. Naast het verdwijnen van Schouten logistiek is Alphen de laatste jaren nog meer logistiek bedrijven kwijt geraakt. VT Verkerk is in 2013 failliet gegaan. Ook hier verdwenen bijna 135 banen in Alphen. Met het vertrek van Hoogvliet dreigt Alphen zijn logistiek hotspot functie kwijt te raken, met alle gevolgen voor de werkgelegenheid in Alphen aan den Rijn.
Van Uden hoopt dat als zij het voortouw nemen om de Steekterpoort te ontwikkelen er meer bedrijven zullen volgen. Op die manier kunnen we nieuwe werkgelegenheid aantrekken. "Ook denk ik dat als je bedrijven uit Alphen naar Steekterpoort verhuist je de bestaande verloederde industrie gebieden weer kan ontwikkelen voor andere doeleinden. Ook dat zou goed zijn voor Alphen aan den Rijn", Aldus Antvelink.
De la Houssaye voegt toe dat het Alpherium geopend is door de toenmalige Minister van Verkeer en Waterstaat. Als het nieuwe distributiecentrum geopend wordt hoopt hij dat het deze keer door de koningin geopend zal worden. "Dat zou de bekroning zijn op het harde werk dat wij samen met Alphen aan den Rijn voor elkaar hebben gekregen"; aldus de la Houssaye..
Van Uden: duurzaam op bestemming
Van Uden is gespecialiseerd in de opslag en distributie van levensmiddelen, wijnen en gedistilleerde dranken en distribueert meer dan twee miljoen pallets per jaar door de hele Benelux. Vanuit verschillende strategisch gelegen locaties verzorgen 600 medewerkers dagelijks de logistieke activiteiten voor grote voedselproducenten en retailers. Van Uden is tevens de grootste binnenvaartoperator van de Benelux. In 2013 werden bijna 800.000 TEU via de binnenvaart vervoerd worden. Slechts 20% van deze volumes gaat via de containeroverslagterminal in Alphen aan den Rijn: Alpherium. De meerderheid wordt vervoerd naar andere bestemmingen. Ook hiermee onderscheidt Van Uden zich van de markt: door een schoon alternatief te bieden voor wegvervoer.
Voor meer informatie:
d.antvelink@vanuden.com