Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Jan Brand: "Ouwe Scheveningers weten postelein en raapstelen nog te waarderen"

Brand Groente & Fruit al sinds 1903 actief in Scheveningen

Tholen - De historie van Brand Groente & Fruit uit Scheveningen gaat terug tot 1903. Daar begon de opa van Jan Brand met het leveren van kolen. Klanten gingen vragen om aardappelen en andere AGF-producten en zo breidde het bedrijf uit. "De hele familie zat in de zaak. Mijn vader en al mijn ooms hadden op den duur hun eigen zelfstandige winkel, waarbij we gezamenlijk inkochten. Ook reden we destijds nog langs de deuren. In 1968 begon de wijkmarkt en daar staan we nog steeds één keer per week. De enige winkel die we nu nog hebben, is onze kiosk aan de Frederik Hendriklaan", vertelt Jan, wiens vader en neef (zijn compagnon) als enige familieleden nog bij de zaak betrokken zijn.


Jan (rechts) met zijn compagnon

Ouderwets
Na 111 jaar ziet Jan de toekomst van Brand Groente & Fruit nog met veel vertrouwen tegemoet. Dat blijkt wel uit het feit dat de detaillist bezig is met uitbreiding naar een nieuwe, grotere winkel. "We zijn groot geworden door een kleine ondernemer te blijven. We gaan voor kwaliteit en service en daar werken we met hart en ziel aan", vertelt Jan. "In die zin zijn we nog echt een ouderwets bedrijf. We bedienen onze klanten netjes en kopen niet blindelings in. Als de mandarijnen niet te eten zijn, verkoop ik ze ook niet! Wij kopen echt in op zicht en kwaliteit. Hierdoor weten we een vaste klantenkring aan ons te binden. Ik ben ervan overtuigd dat er altijd vraag naar kwaliteit en service zal blijven."

Wie denkt dat nu in de vakantietijd de drukste periode voor de Scheveningse detaillist is aangebroken, heeft het mis. "De periode tot de vakantie is het juist het drukst bij ons. In de vakantie zelf is het juist rustig. We hebben wel wat toeristen die over de vloer komen, maar voor ons is met name de wijkfunctie verschrikkelijk belangrijk. Daarnaast leveren we veel groenten en fruit aan internationale instellingen uit de buurt", vertelt Jan. Een punt van zorg voor de detaillist is de vierentwintiguurseconomie. "Waar er volk loopt, kun je geld verdienen, maar tegenwoordig zie je niet meer zo veel mensen op straat. Er is bijna geen baan meer waar je niet flexibel hoeft te werken. Ik zie de stijgende internetverkoop voor detaillisten toch als een bedreiging."


Tijdens VI Oranje in Scheveningen leverde Jan Brand een groententaart af aan de jarige Wilfred Genee


Gesneden product
Jan koopt zijn groenten en fruit in op het Forepark in Den Haag, op de groothandelsmarkt in Amsterdam en afhankelijk van het aanbod ook weleens in Brussel en Brielle. "Ik betrek nog niet veel rechtstreeks van de telers, maar mogelijk wil ik dat volgend jaar wel meer gaan doen. Zo starten we binnenkort ook direct met druiven uit het Westland", vertelt de detaillist. Hij heeft in de loop der jaren het consumentengedrag wel zien veranderen. "De juffrouw koopt bij voorkeur het fruit dat ze direct kan consumeren. Zo loopt het zachtfruit momenteel als een trein, maar ook de verkoop van gesneden ananas en watermeloenen gaat heel goed, terwijl je bijna geen hele meer verkoopt. We zijn met het snijden zelf altijd wat terughoudend geweest, maar met de nieuwe kiosk willen we deze activiteiten iets meer oppakken. We schuiven iets meer de gemakskant op, maar beginnen niet aan complete maaltijden."

Zoals elke streek hebben ook de échte Scheveningers hun voorkeuren op AGF-gebied. "Aan de oudere Scheveningers verkopen we nog heel wat ouderwetse groenten, zoals postelein, raapsteeltjes, andijvie en stamppotten. De jongere generatie pakt zulke producten minder snel mee, maar de afzet van pastinaak is door de afzet aan de expats aanzienlijk toegenomen en dan zie je ook andere klanten het meenemen. Ik ben in de omgeving waarschijnlijk de enige die zure kersen verkoopt. Maar trouwe klanten waarderen dat en komen bij mij vijf kilo halen", vertelt Jan. Hij is een warm pleitbezorger van de pure smaak van producten. "Ik houd m'n klanten altijd voor: leer nou eerst de smaak van een product eens kennen voordat je het gaat mengen met allerlei kruiden."

Voor meer informatie:
Brand Groente & Fruit
Frederik Hendriklaan 228c
Scheveningen
Mob: 06 43018820
[email protected]
www.brandagf.nl