Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Lidl opent eerste winkels in Australië in 2015
Het succes van de Duitse supermarktketen Aldi in Australië moedigt andere discounters aan zich ook in het land te vestigen. In 2015 zal Lidl zijn eerste Australische winkels openen. De keten is volgens ChannelNews op dit moment op zoek naar een locatie in Melbourne.
Aldi heeft Woolworths en Coles al gedwongen hun bedrijfsmodel aan te passen en zich te richten op goedkopere producten en minder merken om te kunnen concurreren. Woolworths bevestigde aan MailOnline dat de prijzen niet alleen in hun supermarkt, maar in de hele sector aan het dalen zijn. "Hevige concurrentie in de sector heeft gezorgd voor 19 opeenvolgende kwartalen van prijsdeflatie, wat voordelig is voor onze consumenten." Volgens deskundigen zullen de prijzen in het hele land gaan dalen als de Australiërs meer keuze krijgen, doordat meer internationale supermarkten de markt betreden. Een gemiddeld huishouden bespaarde vorig jaar $445 (€312) aan boodschapen - net zoveel als boodschappen voor twee weken.
Aldi is met een marktaandeel van 10,3% (december 2013) de derde grootste supermarktketen in Australië. Woolworths heeft een aandeel van 39%, Coles 33,5% en IGA komt met 9,5% vlak achter Aldi.
In een persbericht stelde Aldi vorig maand dat zijn prijzen 25% lager zijn dan die van Woolworths en Coles. Volgens Mr. Reid heeft de groei van Aldi laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om door te dringen in de markt die zo lang gedomineerd werd door Coles en Woolworths. "Hoewel de groei die de keten de afgelopen 8 jaar doormaakte langzaam lijkt, heeft Aldi zich verzekerd van een behoorlijk deel van de sector, die $82 miljard (57,5 mld) waard is.
Dr. Merrett zegt dat Australische producten lijden onder de hevige prijsdalingen. "De Australische voedselproducent wordt getroffen. Zijn producten worden steeds vaker vervangen. Mensen staan onder tijdsdruk en hebben niet veel geld. Als de consument op zoek is naar een goedkoper product komt Aldi uit als winnaar van de supermarktoorlog. Maar consumenten die innovatie, goede kwaliteit en Australische producten belangrijker vinden zullen teleurgesteld worden."