Om toch de internationale markt te bedienen, heeft het bedrijf gekozen voor de exotische Prata-banaan, die heel anders is dan de gangbare Cavendish. "De Prata-banaan kost het dubbele van de Cavendish, die een dubbele opbrengst heeft. Veel consumenten die de Prata-banaan proeven, vragen gelijk waar ze hem kunnen kopen. Het is een uniek product dat niemand anders heeft. Daarom zou het eigenlijk een gedifferentieerde optie moeten zijn bij de supermarkten. Of dat gaat lukken, bepaalt de markt."
In Braziliƫ heeft de Prata-banaan al een aandeel van 50%. "Brazilianen zijn bereid om er meer voor te betalen. De tijd zal het leren of deze banaan ook in Europa een succes wordt. Als je eenmaal aan de markt bent, zal het makkelijker zijn om de productie te verhogen", zegt Heider. Een extra voordeel van de Prata-banaan is volgens de leverancier dat de Prata-banaan veel minder gewasbeschermings-middelen nodig heeft. "We gebruiken ze misschien vier keer per jaar in plaats van veertig."
De grootste uitdaging is volgens Heider Cabral dat de Prata-bananen veel zorg en koeling nodig hebben, gedurende het logistieke proces. "Dat is duur, maar we willen dat alles goed gaat tijdens de ruim 20 dagen van verscheping."
Voor meer informatie: