Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zwakkere euro helpt Italiaanse appelen in het buitenland

"Alle markten zijn op het moment actief en het feit dat de euro zwakker is dan de dollar helpt ons buiten de EU. De overvloedige appelproductie heeft geleid tot een rommelige start met lagere prijzen," aldus Fabio Zanesco (op de foto), salesmanager voor VI.P, de Vereniging van Val Venosta Coöperaties.

"50% van ons totale volume wordt meestal geëxporteerd, met lichte variaties, afhankelijk van de oogsten van de verschillende rassen. In de afgelopen jaren hebben met name Noord-Afrika en het Midden-Oosten een interesse in hoogwaardige producten ontwikkeld. Een reorganisatie heeft ons kortelings in staat gesteld om elke week aanzienlijke volumes te leveren en dat gedurende het hele jaar. De progressieve toename van de middenklasse in veel landen is veelbelovend, maar de concurrentie blijft hevig."

Russische boycot
Voor VIP vertegenwoordigt de Russische markt zelden meer dan 2% van het totaal, maar "het grootste probleem is dat Rusland voor veel landen en bedrijven de belangrijkste markt was en die zijn nog steeds op zoek naar alternatieven. Dit overaanbod beïnvloedt de prijzen en heeft een negatief effect op de markt."



Zanesco: "Het half miljoen ton Poolse appelen dat Rusland niet meer in kan, is in dat licht natuurlijk zorgwekkend, hoewel veel rassen zoals Idared, Shampion of Gloster eigenlijk alleen worden verkocht aan Oost-Europese markten in de buurt."

Volgens de salesmanager is de situatie voor Gala, Golden Delicious en Jonagold anders. Deze kwamen op de EU-markt met prijzen die niet eens de productiekosten konden dekken. "Gelukkig hebben wij zelf geen overproductie. We zijn nu bezig om onze partners te voorzien van een aanvaardbare beloning aan het einde van het seizoen."




Overeenkomsten met de VS en Canada
"Op het moment zijn de VS en Canada een oplossing op korte termijn. De eerste hoeveelheden, gedistribueerd door het FROM consortium, gaan eigenlijk net pas die kant op. We lopen op de zaken vooruit als we daar op lange termijn teveel van gaan verwachten. Maar natuurlijk blijft het, wellicht op de middellange termijn, een interessante optie. We denken dan vooral aan dat deel van de bevolking van Italiaanse afkomst of geïnteresseerd in Italiaanse producten," concludeert de salesmanager.


Contact:
VI.P Coop Soc. Agricola
Via Centrale 1/c
39021 Laces (BZ)
Web: www.vip.coop
Publicatiedatum: