Nieuwe seizoen Poperingse hopscheuten start veelbelovend
"Terugkijkend naar de laatste jaren valt op dat het aanbod van hopscheuten niet groeit, maar dat de vraag voldoende groot blijft om correcte veilingprijzen te behalen voor deze delicatesse. Meerdere argumenten verklaren de vlotte afzet van hopscheuten via de REO Veiling naar de horeca: de grote aandacht voor goed koken en gezond leven in het algemeen, de revival voor vergeten groenten, de sterke reputatie van seizoensgebonden groenten van bij ons en uiteraard de fijnproeverij rond een topproduct als hopscheuten", stelt commercieel directeur van de REO Veiling Dominiek Keersebilck.
Zowel Belgische als buitenlandse chefs zijn grote liefhebbers van het verfijnde product. Als opstap naar Europa gebruiken de telers sinds 2007 het streekproduct.be label van VLAM. Na deze Vlaamse erkenning en met ondersteuning van de REO Veiling volgde vorig jaar de Europese erkenning van Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). In het verlengde daarvan vermarkt de REO Veiling dit jaar voor de eerste keer Poperingse hopscheuten onder het kwaliteitslabel Fine Fleur, het huismerk van de REO Veiling."
Bij de nationale primeurverkoop van de eerste Fine Fleur hopscheuten werd in totaal 4,5 kg geveild. UNIVEG Belgium te Sint-Katelijne-Waver nam voor de 7de keer deel aan de primeurverkoop en haalde de helft (2,25 kg) van het aanbod van Fine Fleur primeurhopscheuten binnen. "Dat gebeurde ook dit jaar in opdracht van onze klant Metro Cash & Carry, een groothandel voor de horeca. De horeca-groothandel onderstreepte op die manier andermaal dat hij werkelijk alles in huis heeft voor zijn cliënten. Ook de grote waardering voor een authentiek streekproduct en een fijne delicatesse speelden uiteraard een rol", weet Bart Van Bael van UNIVEG Belgium.
De productie van hopscheuten vergt heel wat manuele arbeid. Hopscheuten zijn bovendien beperkt verkrijgbaar. Daarom hangt een stevig prijskaartje vast aan hopscheuten. Toch blijft de vraag naar dit fijn product groot. We zien dat vergeten groenten, en dus ook hopscheuten, de laatste jaren in de lift zitten. Metro Cash & Carry speelt hier als gespecialiseerde horeca-groothandel op in en biedt graag als eerste de delicatesse aan bij zijn professionele klanten. Metro Cash & Carry ondersteunt op die manier meteen ook een sociaal project. Want de eerste Fine Fleur hopscheuten werden aangeboden door onder meer De Lovie in Poperinge, een centrum voor begeleiding van personen met een verstandelijke beperking.
De Lovie slaagde er dit jaar voor de 23ste keer in om als eerste Poperingse hopscheuten aan te leveren op de REO Veiling. "Het nieuwe seizoen kondigde zich veelbelovend aan met hopscheuten van extra kwaliteit. Net zoals vorige jaren rooiden we mooie hopplanten bij drie hopboeren. Dat gebeurde in optimale omstandigheden door het goede weer", besluit Eddy Lobeau, diensthoofd hoeve van De Lovie.
"Vroeger konden hopscheuten enkel in volle grond geplukt worden. Het seizoen bleef daardoor beperkt tot drie weken. Door teeltonderzoek en –ontwikkelingen kunnen Poperingse hopscheuten nu ook gewonnen worden in een verwarmde plaats. Daardoor verlengde het seizoen met vier maanden en zijn hopscheuten tegenwoordig verkrijgbaar vanaf de Kerstperiode tot half april."
Info: commerciële afdeling REO Veiling I Oostnieuwkerksesteenweg 101 I België – 8800 Roeselare I tel. +32(0)51 23 12 11 I [email protected]