Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

60% opbrengsten paprika naar supermarkt

Van de euro die een consument uitgeeft aan paprika, gaat 60% naar de supermarkt. 34% komt bij de teler terecht en 7% bij de groothandel. Dat blijkt uit onderzoek van het LEI naar marges in de keten. Ook voor paprika, aardappel, appel en ui is de margeverdeling onderzocht. Grote aandelen in de brutomarges zeggen echter niets over de winstgevendheid per product.



Voor aardappel geldt dat 39% van de consumenteneuro als brutomarge bij de supermarkten terecht komt, 31% bij de groothandel en 30% bij de akkerbouwer. Tussen 2011 en 2013 is er sprake van verschuivingen van brutomarges tussen de schakels. In de periode 2011-2012 groeit vooral het aandeel van de groothandel (+7%) en in de periode 2012-2013 groeit vooral het aandeel van de akkerbouwer (+6%) en van de supermarkten (+3%) ten koste van de andere schakels.

Voor appel geldt dat van de consumenteneuro 68% als brutomarge bij de supermarkten terecht komt en 32% bij de fruittelers. In de periode 2011-2013 zijn de aandelen stabiel, waarbij in 2013 een kleine verschuiving van de brutomarge (3%) van de supermarkten naar de fruitteelt.

Voor komkommer geldt dat van de consumenteneuro 40% als brutomarge bij de supermarkten terecht komt, 40% bij de groothandel en 20% bij de komkommerteler. In de periode 2011-2013 zijn de aandelen stabiel, waarbij een kleine verschuiving van de brutomarge van de supermarkten naar de groothandel zichtbaar is.

Voor paprika geldt van de consumenteneuro bijna 60% bij de supermarkten terecht komt en 34% bij de paprikateler. De groothandel ontvangt circa 7% van de consumentenprijs als brutomarge. In de periode 2011-2013 neemt het aandeel van de supermarkten af van 64 naar 56% en van de primaire producent toe van 29 naar 38%. Het aandeel van de groothandel is stabiel in deze periode.

Voor uien geldt dat van de consumenteneuro 68% als brutomarge bij de supermarkten terecht komt, 16% bij de groothandel en 16% bij de akkerbouwer. In de periode 2011-2013 schommelen de aandelen sterk. De verkoopprijzen (en dus brutomarges) voor de akkerbouwbedrijven variƫren in de periode 2011-2013 van 11 cent per kg in 2011, 6 cent in 2012 tot bijna 15 cent in 2013. De marges in de groothandel in absolute zin stijgen van bijna 9 tot 11 cent per kg. De brutomarges in de supermarkten van 42 tot 45 cent per kg.




Ook de prijsvorming is onderzocht in het onderzoek. Lees het onderzoek hier.


Publicatiedatum: