60% opbrengsten paprika naar supermarkt
Voor aardappel geldt dat 39% van de consumenteneuro als brutomarge bij de supermarkten terecht komt, 31% bij de groothandel en 30% bij de akkerbouwer. Tussen 2011 en 2013 is er sprake van verschuivingen van brutomarges tussen de schakels. In de periode 2011-2012 groeit vooral het aandeel van de groothandel (+7%) en in de periode 2012-2013 groeit vooral het aandeel van de akkerbouwer (+6%) en van de supermarkten (+3%) ten koste van de andere schakels.
Voor appel geldt dat van de consumenteneuro 68% als brutomarge bij de supermarkten terecht komt en 32% bij de fruittelers. In de periode 2011-2013 zijn de aandelen stabiel, waarbij in 2013 een kleine verschuiving van de brutomarge (3%) van de supermarkten naar de fruitteelt.
Voor komkommer geldt dat van de consumenteneuro 40% als brutomarge bij de supermarkten terecht komt, 40% bij de groothandel en 20% bij de komkommerteler. In de periode 2011-2013 zijn de aandelen stabiel, waarbij een kleine verschuiving van de brutomarge van de supermarkten naar de groothandel zichtbaar is.
Voor paprika geldt van de consumenteneuro bijna 60% bij de supermarkten terecht komt en 34% bij de paprikateler. De groothandel ontvangt circa 7% van de consumentenprijs als brutomarge. In de periode 2011-2013 neemt het aandeel van de supermarkten af van 64 naar 56% en van de primaire producent toe van 29 naar 38%. Het aandeel van de groothandel is stabiel in deze periode.
Voor uien geldt dat van de consumenteneuro 68% als brutomarge bij de supermarkten terecht komt, 16% bij de groothandel en 16% bij de akkerbouwer. In de periode 2011-2013 schommelen de aandelen sterk. De verkoopprijzen (en dus brutomarges) voor de akkerbouwbedrijven variƫren in de periode 2011-2013 van 11 cent per kg in 2011, 6 cent in 2012 tot bijna 15 cent in 2013. De marges in de groothandel in absolute zin stijgen van bijna 9 tot 11 cent per kg. De brutomarges in de supermarkten van 42 tot 45 cent per kg.
Ook de prijsvorming is onderzocht in het onderzoek. Lees het onderzoek hier.