Chiquita verruilt na 33 jaar Antwerpse haven voor Vlissingen
Eerste aankomst
Chiquita is vooralsnog het enige bananenbedrijf dat de keuze voor Vlissingen heeft gemaakt. Volgens Franklin zitten er verschillende voordelen aan deze verandering. "Door het wijzigen van de aanloophavens en het verkorten van de afstand kunnen we maar liefst vier dagen sneller lossen. Daarnaast zal de afhandeling van de ladingen in Vlissingen sneller plaatsvinden. Door nog nauwkeurigere aankomsten kunnen we meer waarde in de keten toevoegen."
"Daarbij heeft Kloosterboer een offerte neergelegd, die onze nieuwe eigenaar niet naast zich neer kon leggen. Hierdoor is het allemaal vrij snel gegaan en is in een vrij kort tijdsbestek de keuze op Vlissingen gevallen", vervolgt Franklin. "Niet alleen de prijs speelde daarbij een rol, maar ook de duurzame bedrijfsvoering van Kloosterboer. Zo wordt de energie voor de warehousefaciliteiten opgewekt met windmolens."
De haven van Antwerpen, naar eigen zeggen de grootste overslaghaven voor bananen wereldwijd, verliest in een klap zo'n 20% van de jaarlijkse bananenoverslag. De overslag van fruit beslaat jaarlijks 1,7 miljoen. waarvan de helft aan bananen. "Chiquita is gelukkig een van onze kleinere bananenklanten", zegt Johan Claes van BNFW woensdag in de Vlaamse zakenkrant De Tijd. "Het merk verloor de voorbije jaren marktaandeel in Europa. Maar een schip per week, goed voor 170 miljoen kilo bananen per jaar, dat voelen we natuurlijk."
Antwerps havenschepen Marc Van Peel geeft aan dat het vertrek niet zozeer te maken heeft met de nettoverloning, maar met zaken als het ploegenstelsel. "Nu opnieuw is er een grote speler die ons verlaat na meer dan 30 tot 35 jaar in de haven. Chiquita is het tastbare bewijs dat ze weglopen. We willen niet enkel een containerhaven, maar ook een stukgoedhaven zijn, maar dat moet mogelijk worden gemaakt", aldus de havenschepen.