Japanners eten Belgische groenten tijdens Foodex
De Belgische delegatie op Foodex
Beer and sweets… But don't forget your veggies!
De grootste voedings- en drankbeurs van Azië trok dit jaar 77.000 bezoekers, wat een lichte stijging is t.o.v. vorig jaar (75.000 bezoekers). De Chinese, Koreaanse en Taiwanese producten vallen in de smaak bij Japanse consumenten. De aanwezigheid van grote landenpaviljoenen bevestigen dit. Maar de Europese hal moest niet inboeten in grootte. Delegaties uit o.a. Italië, Spanje, Frankrijk, Duitsland en België zakten af naar Tokio om lekkernijen uit hun thuisland voor te stellen. België pakte uit met een zeer professioneel landenpaviljoen. Dat kwam tot stand dankzij de prima samenwerking tussen FIT, Awex, Brussels Invest & Export en VLAM, dat er zowel voor groenten en fruit als voor vlees een stand had. De Belgische zone werd gekenmerkt door bier, chocolade en gebakjes. De Belgische versproducten waren dus een opvallende aanwezigheid tussen al dat zoets.
Onder de slogan 'Premium quality, perfect taste' en met opvallende productfoto's, campagnebeelden en testimonial-video's benadrukte de VLAM-stand de topkwaliteit van onze Belgische producten. De verzorgde productpresentatie met Belgisch witloof, knolselder, prei, spruitjes en schorseneren leverde heel wat verbaasde en geïnteresseerde reacties op. Japanners waren vooral onder de indruk van de Belgische knolselder. Ze werden aangenaam verrast door de verschillende bereidingswijzen van deze groente. De Japanners konden op de beurs uit de eerste hand ervaren hoe veelzijdig onze groenten zijn: vier dagen lang werden de Japanners verwend met hapjes bereid door onze chefs. Zij verwerkten telkens de Belgische groenten in proevertjes met een Japanse twist. De kookdemonstraties en de productpresentatie lokten tal van geïnteresseerden, die voor een meer diepgaande uitleg terecht konden bij vertegenwoordigers van Calsa, Demargro, Bel'Export, Bel'Orta en Veiling Hoogstraten. De algemene feedback van Japanners in de Belgische gangen: België staat garant voor kwaliteit!
Markt met potentieel
Na de ingang van het Russische handelsembargo werd er massaal gezocht naar andere afzetmarkten. Japan kan zo'n markt zijn en FIT voerde dan ook eind augustus 2014 marktonderzoek naar het potentieel ervan. In recente jaren maakten voedingswaren uit onze contreien opgang in dit land. Toch is Japan geen evidente keuze. Het is een markt die stap voor stap dient aangepakt te worden en waar hiërarchie en langdurige procedures standaard zijn. Maar als je een Japanse klant overtuigd hebt, zijn het trouwe langetermijnpartners. Bovendien is het land zelf vragende partij voor invoer: door de veroudering van de landbouwbevolking en het verlies van agrarisch areaal stijgt de nood aan import. China, VS en Zuid-Korea zijn momenteel de belangrijkste leveranciers van verse groenten aan Japan.
Onze bijdrage aan de Japanse groentemarkt blijft bescheiden. Al kende dat aandeel in 2013 wel een sterke groei met een stijging van 18,7% in volume. In 2013 werd 368 ton verse Belgische groenten naar Japan geëxporteerd, waarvan 239 ton witloof, 89 ton prei, 31 ton wortelgroenten en 9 ton spruiten. De export van Belgische groenten is hoofdzakelijk bestemd voor de horecasector, maar geleidelijk aan kun je ze ook terugvinden in de schappen van de Japanse winkels.
De volgende editie van Foodex Japan vindt plaats van 8 t.e.m. 11 maart 2016.