Gemiddelde order onlineverkopen bij Albert Heijn heeft waarde van 139 euro
Albert Heijn
Namens Albert Heijn sprak Coen Schlüter, Sr. Manager Delivery & PickUpPoints. Het eerste PickUpPoint (pup) van AH werd geopend in 2012. Inmiddels zijn er al 34. De thuisbezorging doet het nog wel beter dan de pups.
Service
Het is makkelijk om online te winkelen bij AH en er kan inspiratie opgedaan worden. Je kunt een boodschappenlijstje opslaan en delen met verschillende apparaten. Ook worden er persoonlijke aanbiedingen gedaan en staan er veel recepten en instructievideo's online. Verder is er een brede range aan hoge kwaliteitsproducten beschikbaar. 51% van de sales komt voort uit de verkoop van eigen-merkproducten. Het online assortiment is groter dan die in de grootste winkel.
Verder kunnen de klanten op verschillende manieren, tijden en plaatsen bediend worden. Klanten kunnen online 24/7 boodschappen doen. De supermarkten zijn tot 14 uur op een dag open en vaak zeven dagen per week. Er wordt zes dagen in de week thuisbezorgd tussen 07.00 en 21.00 uur. Wanneer voor de middag besteld wordt, is het de volgende ochtend in huis en wanneer er voor middernacht een bestelling wordt geplaatst, is het de volgende middag in huis. 80% van de Nederlandse huishoudens woont binnen een straal van 2,5 km van een AH-winkel.
De uitvoering van de online verkoop van (verse) voedingsmiddelen van Albert Heijn verloopt goed. Zo zijn 97,9% van de items altijd beschikbaar online, 99,5% de van orders zijn compleet en 98,2% van de orders worden op tijd afgeleverd. Daarnaast is het proces ISO- en HACCP-gecertificeerd.
Distributie
Om de winkels te beleveren, heeft AH twee landelijke en vier regionale distributiecentra. Voor de boodschappen die mensen online bestellen en die worden bezorgd of opgehaald bij een pup, heeft Albert Heijn drie distributiecentra (de Home Shop Centers). De verse producten worden vier keer per dag aangeleverd bij de Home Shop Centers (HSC). Albert Heijn garandeert een koelketen van 13 uur na verlaten van de versafdeling van de HSC. Er wordt gebruik gemaakt van koelboxen. Diepvriesproducten worden vervoerd in droogijs. Ook zet Albert Heijn in op efficiëntie. Voor de HSC is er één leverancier die 94% van de goederen levert en er zijn 20 leveringen per dag per HSC. Ook wordt er efficiënt gewerkt in order picking in de HSC. Er vinden 405 picks per uur plaats. De HSC zien er eigenlijk uit als een gewone supermarkt alleen dan zonder reclame, alles wordt eerst uitgepakt en uitgestald waarna er gepickt kan worden. De gemiddelde grootte van een thuisbezorging bestaat uit 74 producten met een gemiddelde waarde van €139. Het aantal orders is in de afgelopen 4 jaar met 47% gestegen.
Er wordt een dicht stedelijk gebied bediend. Zo kan 86% van de Nederlandse huishoudens gebruik maken van de thuisbezorgservice van AH. AH bezorgt zowel bij huishoudens (70%) als zakelijk (30%). Ook bij AH zijn bijkomende kosten voor thuisbezorgen. In tegenstelling tot bij wehkamp.nl is er bij AH weinig begrip voor vanuit de klant. Het aantal klanten stijgt aanzienlijk wanneer er bijvoorbeeld acties zijn met gratis bezorging. Online worden dezelfde prijzen gehanteerd als in de winkel. Ahold is ervan overtuigd dat het hebben van winkels en het online kunnen bestellen een goede combinatie is. Mensen moeten een product ook eerst echt kunnen zien voordat het online besteld wordt.
Rondleiding
Aan het einde van de middag kregen de deelnemers een rondleiding door het immens grote distributiecentrum. Judith Hulst: "Het was heel indrukwekkend om te zien hoe het centrum ingericht is met de geautomatiseerde gebieden. Het was interessant om te zien en iedereen was ook erg benieuwd naar hoe het eruit komt te zien wanneer het volledig draait."
Bron: innofood.org