

V.l.n.r.: Luc Beirinckx, Paul Van De Mierop, Hans Van Gool en Koen Lauwerysen.
Al genoeg versnippering
Koen, Luc, Paul en Hans zijn alle vier lid van Veiling Hoogstraten en de relatie met de coöperatie staat hoog in het vaandel. Gezamenlijk geven ze aan: "Dit hopen we ook zo te houden. Wij zien de toegevoegde waarde van het samen vermarkten, maar als ondernemers willen we niet worden geremd in onze ideeën. Het is voor ons belangrijk dat we een stukje vrijheid hebben naar de markt toe en dat gaat in goed overleg met Hoogstraten. We prefereren om zelf contact te hebben met onze afnemers. In gesprek met de retailers komen we erachter wat ze zoeken en welke tomaten en concepten geschikt zijn voor hun klanten. Momenteel ligt de focus op wat we nu hebben en worden geen overhaaste beslissingen genomen. Samenwerkingen juichen we absoluut toe. We gaan niet voor nog meer versnippering in de tuinbouw. Door absolute kwaliteit en smaak te produceren willen we onze collega-tuinders daarin mee omhoog trekken. Dat is goed voor onze collega's, de veiling én voor ons. Telen naar vraag van de markt is ons uitgangspunt."

Diverse tomatenconcepten
In eerste instantie lag de focus op trostomaten. "Daar hebben we bewust voor gekozen. Allereerst om low-cost producties te maken en daarnaast om ons idee verder rustig uit te werken. Drie jaar geleden kwam de ommezwaai. Koen en Hans teelden al specialties en we zagen de mogelijkheid om ons hier samen verder in specialiseren onder het merk Den Berk Délice. Maar er moest wel een voldoende groot volume worden geproduceerd om de retail mee te bedienen. In de loop der jaren zijn we ook steeds verder uitgebreid en hebben diverse investeringen gedaan op allerlei gebieden." Via de veiling leveren de heren hun producten aan alle Belgische retailers. Een deel gaat ook naar het buitenland. "Wij zijn actief met verschillende tomatenconcepten. Er worden diverse tomaten geteeld voor verschillende gebruiksmomenten. Inzicht krijgen in het tomatenschap is één van de doelstellingen. "Ons einddoel is om een flexibele partner te zijn voor de retail én de consumenten helpen om een keuze te maken in het schap."

Den Berk Délice
De producten worden deels vermarkt onder het eigen merk Den Berk Délice, maar er wordt ook veel onder private label verkocht in de supermarkt. "Ooit hopen we natuurlijk dat de consument naar tomaten van Den Berk gaat vragen", zeggen de heren lachend. "Er zijn al diverse concepten ontwikkeld onder dit merk, waaronder Miss Perfect. Eén van de nieuwste is het Pick&Mix-concept, ontworpen voor Delhaize, in samenwerking met Primalabel. "Hier worden vier kleuren tomaten bij elkaar in een aantrekkelijke verpakking gepresenteerd. Belangrijk was dat de verpakking open zou zijn zodat consumenten kunnen proeven. Het slaat enorm aan! Als telers willen wij een meerwaarde leveren door de retail te adviseren en mee te denken. We zijn constant op zoek naar niches, innovaties en nieuwe rassen en doen onze ideeën op in de wereldwijde AGF-sector. We leggen de lat heel hoog."

Pure, People, Pioneer en Partner
Den Berk heeft vier pijlers opgesteld om de visie van het bedrijf te omschrijven: Pure, People, Pioneer en Partner. Den Berk Délice is een verzameling van vier verschillende glastuinbedrijven: Den Berk BVBA, Lauwerysen Krijnen BVBA, Beirinckx BVBA en Benteltom BVBA. De producten worden marktklaar gemaakt in een nieuwe geconditioneerde verpakkingsloods, waarbij 300 tot 400.000 verpakkingen per week worden verwerkt. Volgend jaar verwacht Den Berk de capaciteit te verdubbelen. Hiervoor is geïnvesteerd in de nieuwste technologieën zoals flowpack-machines en een multihead-weger. Er wordt veel zorg besteed aan een functionele en mooie verpakking, waarbij alles in samenspraak met de klant mogelijk is. Door de belichting is ons product jaarrond beschikbaar met dezelfde kwaliteit en smaak."

Voor meer informatie:
Den Berk BVBA
Berkelaar 10
BE 2330 MERKSPLAS
T +32(0)14 40 72 40
F + 32(0)14 40 72 49
info@denberk.be
www.denberk.be