Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: Coöperatie verkoopt 'lelijke' appelen om te koken

Cofruid'Oc verkoopt 'imperfecte' appelen, appelen die niet voldoen aan de eisen van de versfruitmarkt, om te koken. Deze appelen, die 20-25% van de totale productie vertegenwoordigen, worden normaal gesproken aan de agrifoodsector verkocht voor sappen en puree tegen prijzen die onder de productiekosten liggen.

De introductie van de "La cueillette futée du Chef" lijn bestrijdt voedselverspilling en zorgt ervoor dat retailers de juiste prijs krijgen voor hun producten. De lijn biedt 3 soorten appelen: "knapperig en zuur", "kookt goed en ruikt lekker", "zacht en ruikt lekker". Consumenten kunnen de 'lelijke' appelen koken en er de speciaal bijgesloten recepten van chef Nicolas Géraud mee bereiden.

"Het is moeilijk om gedrag binnen self-service te veranderen: consumenten kiezen altijd het fruit dat er het best uit ziet," aldus directeur Didier Crabos. "We hebben een nieuwe win-winmarkt gecreëerd. Consumenten profiteren van goed advies over de appel die ze het best kunnen gebruiken en telers krijgen 20 tot 30 cent meer dan in de gedeclasseerde verkoop aan de agrifoodsector."

Cofruid'Oc wil 500 tot 1.000 ton appelen per jaar gaan verkopen. "Het ontwikkelen van samenwerking met grote retailers is nu de uitdaging," aldus Carbos.

Publicatiedatum: