Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bijzondere pepers steeds populairder

Tholen - "Hebben jullie de Aji Amarillo-peper in het assortiment? Kan ik bij jullie de Scorpion kopen?" Bij Eminent Foods kregen ze dit soort vragen de afgelopen jaren regelmatig. Vorig jaar besloten ze er gehoor aan te geven. Na een inventarisatie is dit jaar een uitgebreid assortiment samengesteld. De altijd al kleurrijke kas omvat nu een nog veel bontere collectie pepers.

Onbekend maakt onbemind
"De verkoop ging niet direct makkelijk", vertelt Ruud Zwinkels, peperspecialist bij Eminent. "De speciale pepers zijn best onbekend. Je moet mensen laten weten dat je ze hebt. Nu zien we dat er steeds meer vraag naar komt." Dat komt ook dankzij de mixverpakkingen. "De mixverpakking is een groter product. Naar aanleiding daarvan krijgen we soms vraag naar een specifieke peper omdat de kleur ze aanspreekt of de vorm, de smaak of de hittefactor. Dan zie je dat er meer vraag naar komt. Het blijft doosjeswerk, dat hoort bij dit segment, maar het loopt goed. Veel is al verkocht op het moment dat het geoogst wordt."


Een greep uit de kleurrijke collectie. Bekijk het aanbod hier.

Gunstige boycot
Vanuit Amerika is er opvallend veel vraag naar de pepers. Dat kan liggen aan de boycot, waardoor de VS geen product uit de Dominicaanse Republiek mag importeren. "Dat merk je in de hele pepermarkt, die is totaal anders dan vorig jaar. Voor ons is dat gunstig", bevestigt Zwinkels. Bovendien komen veel variëteiten oorspronkelijk uit Midden-Amerika. "Misschien dat ze daarom beter bekend zijn met de nieuwe soorten. In Europa zijn pepers echt iets van de laatste jaren. Hier hebben we exporteurs en groothandels nodig die het zien zitten om samen zo'n nieuwe markt aan te boren."

Favoriete pepers
Eén favoriete peper kan Zwinkels zelf niet noemen – daarvoor is hij te dol op het product. Maar onder dwang wil hij wel drie opvallende pepers noemen. De Pimento de Padron bijvoorbeeld: een langwerpige peper die gegrilld als snack gegeten kan worden. "Je bakt 'm in olie en eet het als snack. Dat kun je met geen andere peper doen." Ook de banana chili trekt zijn aandacht. "Die lijkt wat op een banaan, maar smaakt er absoluut niet naar. Het is juist een hele pittige soort." Als derde gaat hij voor de Carolina Reaper. "We zoeken continu naar hetere variëteiten, maar dit is nu de heetste die er is. En hoe klein ook, voor alles wat eindigt op –ste is een markt."

Ook aan de slag met de pepers? Eminent Food zoekt een stagiaire, Klik hier voor meer informatie.


Voor meer informatie:
Eminent Food
ABC Westland 319
2685 DD Poeldijk
Tel: (0174) 44 55 77
Fax: (0174) 44 55 79
www.eminentfood.nl
info@eminentfood.nl