De naam Migo werd op spectaculaire wijze bekendgemaakt door Gert Van der Vijver, ook wel 'Zandtovenaar' genoemd.
De friendly pear
Migo wordt gepositioneerd als 'the Friendly Pear' die je altijd en overal tussendoor kunt eten. "De peer werd 'geboren' in 2005 in Frankrijk. Het is een kruising tussen Conference en Doyenné d'Hiver. Er is acht jaar onderzoek geweest in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Zowel perenliefhebbers als perenhaters werd hun mening gevraagd. Daardoor kregen we interessante inzichten. De reactie van de haters was duidelijk: "We willen graag peren eten, maar dan wel een peer die minder knoeit, langer houdbaar is, een vertrouwde kwaliteit heeft en natuurlijk sappig is. Een peer die we ook onderweg kunnen eten als tussendoortje."
Genodigden werden voor de opening met de speciale bus naar de boomgaard vervoerd.
Marktgerichte productie
"In 2014 werden de eerste bomen aangeplant. De bomen hebben een goede stabiele productie en zijn weinig dunbehoeftig. Daarnaast is de maat van Migo over het algemeen iets groter dan die van de Conference-peer. Dit jaar worden de eerste nieuwe peren geoogst in Nederland en België. We focussen op een marktgerichte productie", benadrukt Urs. "Het volume is nu nog klein, maar zal de komende jaren flink groeien. EFC heeft al veel bomen geproduceerd." Het verschil met de Conference is het gladdere uiterlijk en de eigenschappen dat Migo zoeter is en langer houdbaar. "In eerste instantie ligt de focus op lokale consumptie, maar in de toekomst is het de bedoeling dat we ook exportmarkten gaan bedienen. Door de lange houdbaarheid zijn er veel kansen voor verre bestemmingen."
Diverse genodigden uit Nederland, Duitsland en België tijdens de bekendmaking van de naam.
Een gladde peer
Urs vertelt dat de veel mensen tijdens het onderzoek aangaven dat ze een 'gladde' peer willen. "Dat is bij de Conference niet het geval en nu hebben we het antwoord. Migo staat niet boven, maar naast de Conference. Er is gewoon een markt die iets anders prefereert. Er kan dus een keuze worden gemaakt. Migo is de vrolijke en vriendelijke peer die heel veel mensen aanspreekt, in elke generatie. Tijdens ons onderzoek waardeerden mensen het feit dat de peer niet 'lekt' en makkelijk te eten is. We spelen hiermee in op het convenience-denken en zien zeer veel mogelijkheden. We hopen op eenzelfde succes als Kanzi. Dit jaar verwachten we enkele honderden ton te oogsten, maar volgend jaar zal dat al rond de 10.000 ton liggen. De jaren erna is de verwachting dat het volume telkens verdubbelt."
Urs Luder bij de nieuwe peer.
Reactie Leonard Kampschöer, Fruitmasters
"Focus eerst op binnenland"
"Nederland is een perenland bij uitstek, omdat het klimaat optimaal is. Het areaal van peren in Nederland neemt toe. Met peren kunnen we ons in Europa goed onderscheiden en daarom streven we naar een gecontroleerde opbouw van het areaal van de nieuwe peer dat voldoet aan de vraag vanuit de markt", zegt Leonard Kampschöer, commercieel directeur van Fruitmasters. "De Nederlandse consument heeft behoefte aan meer keuze en vernieuwing in het schap. Naast deze binnenlandse vraag, waar we de eerste jaren op zullen focussen, is er ook een groeiende internationale belangstelling voor peren. Daarom zal de export in de komende jaren stijgen. Wij hebben veel vertrouwen in de nieuwe peer en het Migo-concept dat onze telers, de afzetpartners, onze klanten en de consument toegevoegde waarde biedt. Het is belangrijk dat je product klopt en je geeft wat je belooft."
GKE en de partners die de nieuwe peer Migo, net als Kanzi, gaan verdelen in Nederland, Duitsland en België. V.l.n.r.: Urs Luder, Variety Manager GKE, Etienne Leclère, Veiling Haspengouw (verdeler België), Jürgen Nüssle, Geschäftsführer WOG (verdeler Duitsland) en Leonard Kampschöer, Fruitmasters (verdeler Nederland).
Reactie Etienne Leclère, Veiling Haspengouw
"Steeds meer richting 'conceptdenken"
Etienne vertelt dat de productie in Nederland en België dit jaar vergelijkbaar is. "Het laatste jaar werd in België door de problematiek met Rusland minder vlot geplant, maar we voelen dat de belangstelling en het vertrouwen in de markt bij telers terug toeneemt. De Migo is natuurlijk een clubras, dus deze wordt anders gepositioneerd dan de Conference. Het nieuwe, de toegevoegde waarde, het onderscheiden, de meerprijs: dat zijn punten die bepaalde telers zeker aantrekt. Als je kijkt naar exportmarkten, opent het meer mogelijkheden in de toekomst. In Azië vragen ze om een groene peer: die kunnen ze straks krijgen." Hij benadrukt dat Conference nu zeker niet wordt overschaduwd. "We gaan Conference ook niet ineens commodity noemen, maar het is duidelijk waar we in de toekomst naartoe gaan: naar meer 'conceptdenken'. Mogelijk gaan we met Conference ook nog die richting uit. Als we daarmee het inkomen van de teler kunnen garanderen, is dat natuurlijk prachtig."
www.migopear.com