Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kansen voor gezonde innovaties in Groot-Brittannië

Gezonde voeding staat in Groot-Brittannië volop in de belangstelling. Met name de hogere inkomensgroepen en jongeren hechten steeds meer belang aan een gezonde levensstijl en de daarbij behorende voeding en zijn ook bereid daarvoor te betalen. Daartegenover staat een grote groep Britten – meer dan de helft van de bevolking – met een ongezonde leefstijl, ongezond eten, overgewicht en de bijbehorende welvaartsziekten. Volksgezondheid en ziektekosten zijn hier de sleutelwoorden.



Vraag naar speciale producten groeit

Britse retailers spelen op de gezondheidstrend in door een groot en gevarieerd aanbod van "health foods" aan de bovenkant van de markt. Naast het traditionele "Organic (biologisch) en Free Range" komen nieuwe marktsegmenten "Free From", allerlei etnische keukens en "Superfoods", zoals kokosmelk en groentesappen, die bijna magische gezondheidseffecten zouden hebben, op. De winstmarges op deze producten zijn doorgaans goed. Dit marktsegment biedt, mits men op het juiste moment met het juiste product komt, goede kansen omdat in Groot-Brittannië volgens het LEI relatief veel omzet kan worden behaald met nieuwe producten.

Ook prijsvechters richten zich op gezonde voeding

Het is lastiger om aan de onderkant van de markt met innovaties te komen. De prijsconcurrentie is hevig en consumenten moeten ook bereid zijn hun gedrag te veranderen; verse producten in plaats van goedkope kant-en-klaar maaltijden met veel vet en vulmiddelen. Het laatste halfjaar is er een begin van een kentering, de Britse retailers proberen te komen met gezondere kant-en-klaar maaltijden. Aldi en Lidl die sterk groeien ten koste van de middenmoot van Britse retailers profileren zich sterk met gezonde betaalbare verse producten.

'Buy British'

Traditioneel is Nederland op de Britse markt sterk in versproducten, groenten en fruit, varkens- en pluimveevlees. Dikwijls producten met een lage mate van zelfvoorziening. Nederland concurreert hier, zeker met de huidige koers van het pond, succesvol op prijs/kwaliteit. De consument behoudt bij deze versproducten echter een duidelijke emotionele voorkeur voor "British". Bij innovatief verwerkte producten is dat minder prominent. De Britse consument accepteert die ook gemakkelijk.

E-retail neemt grote vlucht
Nederland is relatief sterk in innovatieve productiemethoden en systeem(keten)innovaties, de Britten juist in het op de markt zetten van nieuwe producten en het ontwikkelen van nieuwe afzetkanalen. E-retail is op de Britse markt veel prominenter aanwezig dan in Nederland en groeit, vooral in de stedelijke gebieden, snel (15 – 20 % per jaar). Dat biedt kansen voor Nederlandse producenten.

Start-up heaven
Het ondernemersklimaat in Groot-Brittannië behoort tot de beste ter wereld, ook in de levensmiddelenindustrie. Dat geldt ook voor start-ups. Belangrijk voor deze bedrijven is dat veel "venture capitalists" het Verenigd Koninkrijk als thuisbasis hebben. Dat biedt mogelijkheden voor Nederlandse start-ups die willen doorgroeien.

Bron: Holland UK Trade
Publicatiedatum: