Frankrijk: ‘Kwaliteit en smaak leidend’
Smaak en kwaliteit blijven voor de Franse consument leidende factoren. Marktanalisten geven echter aan dat de nieuwe consumptie 'life styles' (snacking, fastfood (themagericht)), biologisch, halal, 'natuur', exotisch, seniorenvoedsel, food for kids-concept en de tendens van '-vrij' (suikervrij, vetvrij, palmolievrij, glutenvrij) ware kansen betekenen voor de voedselindustrie. Voor de glutenvrij-producten wordt de Franse markt in 2019 zelfs op €131 miljoen geraamd, tegen €58 miljoen in 2014. Ook de retail ontwikkelt in dit segment zijn marktaandeel dankzij private label. Ook de markt voor biologische producten laat een goede groei zien van 9 à 10% op jaarbasis in de retail. Verder is opvallend dat de Franse consument het aandeel van zijn voedselaankopen in 2008-2014 niet heeft veranderd, noch heeft verminderd.
Tijdens Food Valley Expo verzorgt RVO.nl de workshop 'Neighbouring Countries: Plenty of Market Opportunities'. Vijf sprekers gaan in op de marktontwikkelingen, trends en exportkansen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en België komen aan bod. Een vooruitblik.
Met 400 miljoen koopkrachtige en veeleisende consumenten, en sterk ontwikkelende voedingsmiddelenindustrieën, zijn de West-Europese markten voor de Nederlandse agrifoodsector een hele belangrijke afzetmarkt. Die afzet gaat echter niet vanzelf en het is van groot belang om ontwikkelingen te volgen en in te spelen op kansen. Het landbouwradennetwerk op de Nederlandse ambassades bieden ondernemers daarbij ondersteuning.