"Wegens de lange transporttijden en de onzekerheid wat betreft betrouwbaarheid, met slechts 70% van de verzendingen die op de meeste routes op tijd komen, is het nodig om andere transportmethoden te overwegen: gespecialiseerde reeferschepen, containervrachten, luchtvracht, etc. die allemaal hun voors en tegens hebben. Het gebruik van containerschepen is meer een kwestie van prijs geweest, veel lager dan luchtvracht, terwijl luchtvracht nog steeds de beste optie is voor snelle verschepingen," legt Philip uit.
"Al met al, als je service-flexibiliteit wilt en als je het schema onder controle wil houden, zijn gespecialiseerde reeferdiensten een betere match. Maar voor containervrachten moeten we niet vergeten dat er veel investering naar technologie gaat, zoals gecontroleerde atmosfeer, die de houdbaarheid van het product kunnen rekken. Met containers heb je een een grotere capaciteit."
Het gevolg hiervan is dat het aandeel aan gespecialiseerde reeferschepen in de wereldwijde aantal verschepingen naar verwachting af zal nemen van 23% vandaag tot 19% in 2018. "Niet alleen Seatrade, maar de gehele gespecialiseerde reefersector gelooft meer in containerschepen. Dit houdt strikt in dat reefervolumes die per container worden verzonden dramatisch toe zullen nemen, terwijl de volumes die per gespecialiseerd reeferschip worden verzonden niet in zullen storten, maar zeker wel af zullen nemen," besluit Philip.