Finlays verkoopt tuinbouwactiviteiten
"Finlays Horticulture heeft een sterke klantenbasis, een ervaren managementteam en levert goede prestaties. De beslissing was niet gemakkelijk, maar is een strategische. Finlays heeft een unieke, geïntegreerde voetafdruk in de drankenindustrie. We zijn in bezit van verschillende thee- en koffiefaciliteiten en we vinden het belangrijk om daarop te focussen. Dat verkiezen we boven wereldwijd trachten succesvol te zijn in zowel de dranken als de tuinbouw", verklaart het bedrijf. "We werken nauw samen met Sun en we zijn bij dat zij in een positie zijn om de groei van de tuinbouw te kunnen realiseren."
Sun European Partners is de Europese adviseur van Sun Capital Partners Inc., een toonaangevende Amerikaanse investeringsmaatschappij. Sun Capital Partners Inc. heeft in haar portfolio ondernemingen actief op het gebied van retail en food services. Van het huidige portfolio van Sun Capital Partners en aangesloten partijen maken retailbedrijven als Shopko & Limited Brands en V&D en restaurants als Garden Fresh en Friendly Ice Cream Corporation deel uit.
De verkoop gaat om Finlay Flowers UK, Finlays Fresh Produce UK, Finlays Horticulture Kenya, Finlays Horticulture Tanzania, Omniflora, Finlay Flowers BV, FV SeleQt, Dudutech en Finlays Horticulture South Africa over naar Sun European Partners. Finlays zelf blijft actief met de kwekerij in Kericho, Finlay Flowers. Dit bedrijf ligt te midden van de de Keniaanse theeplantages en blijft Omniflora en Finlay Flowers UK beleveren.
FV SeleQt is een joint venture van Finlays en Best Fresh Group. Voor de bedrijfsstructuur van FV SeleQt verandert niets, vertelt Bas Rensen van FV SeleQt. "Het is vooral een kans voor de productie en service-mogelijkheden voor onze bestaande klanten en voor de Safari Fresh, waar we kortgeleden eigenaar van zijn geworden."
In bloemen is de Finlays groep een van de grootste producerende bedrijven met meer dan 450 miljoen bloemen per jaar, waarvan een groot deel fairtrade. Het kantoor in Nederland koopt grotendeels in voor de moederorganisatie in Engeland, waar de bloemen terecht komen in de retail. Steeds meer worden vanuit Nederland ook rechtstreeks klanten beleverd in zowel het groothandelskanaal als de directe retail in Europa.
De verkoop moet eind 2015 afgerond zijn.