Ruim 150.000 bezoekers op Anuga
Marktontwikkelingen Duitse levensmiddelenindustrie
De ANUGA liet indrukwekkende cijfers zien. Toch stagneert in Duitsland de ontwikkeling in de foodindustrie. In de eerste helft van het jaar liep de omzet met 4,4 procent terug en bedroeg 81,9 miljard euro. Het binnenlandse omzetaandeel daalde zelfs met 6,5 procent.
Export speelt voor de Duitse levensmiddelenindustrie een belangrijke rol. Met een waarde van 26,1 miljard euro bedroeg de exportquote 32 procent. De export groeide in de eerste helft van 2015 maar minimaal met 0,5 %. Ook voor de tweede helft van 2015 is de verwachting van de Duitse brancheorganisatie voor de levensmiddelenindustrie BVE dat de stagnatie zich in binnen- en buitenland zal voortzetten.
Consumer's Choice: consument koopt minder maar bewuster in
Brancheorganisatie BVE en marktonderzoeksbureau GfK stelden op de ANUGA 2015 de resultaten voor van het onderzoek "Consumer's Choice". Hieruit bleek dat consumenten door een veranderende levensstijl vaak onder hoge tijdsdruk staan, hun dagen minder gestructureerd zijn en ze tegelijkertijd ook heel mobiel zijn. Tijd voor boodschappen schiet dan vaak te kort. Consumenten kopen hierdoor minder levensmiddelen, maar letten wel steeds meer op kwaliteit. Kwaliteit is ondertussen voor 51 procent van de Duitse consumenten het belangrijkste koopargument. In 2001 was voor 59 % de prijs nog het meest doorslaggevend. Er wordt ook steeds minder vaak thuis gegeten en gekookt. Tegelijkertijd beschikt de consument over een hoog gezondheidsbewustzijn en let meer op duurzame en gezonde voeding.
Duurzaam geproduceerde producten steeds belangrijker
Zeven van tien consumenten vinden dat een groot aanbod aan duurzaam geproduceerde levensmiddelen een belangrijke bijdrage van levensmiddelenindustrie en -handel aan een duurzamere samenleving is. De consumenten zijn van mening, dat de Duitse industrie en handel meer moeten ondernemen. Bij het begrip duurzaamheid denkt de Duitse burger in eerste instantie aan milieu- en klimaatbescherming en milieuvriendelijkheid, maar ook aan efficiënte omgang met energie en het hergebruik van producten, afvalrecycling en –vermijding.
Nieuwe trends 1: veganistische producten
Steeds meer mensen zijn veganistisch. Het aandeel in Duitsland was in 2014 één procent van de Duitse bevolking. De trend heeft ook te maken met bewuste voeding en kritische consumenten. Alleen op de ANUGA werden 136 veganistische producten in de database met nieuwe producten opgenomen. Volgens GfK is de omzet met vleesloze producten in de afgelopen 5 jaar verdubbeld. In het eerste kwartaal van 2015 werd vergeleken met het jaar daarvoor 27 procent meer omgezet.
Nieuwe trends 2: gezondheidsproducten
In de eerste helft van het jaar waren van alle nieuw geregistreerde levensmiddelen 8,6 procent gezondheidsproducten. Dat blijkt uit cijfers van Innova Market Insights. Te denken valt aan producten als babyvoeding, yoghurt, muesli of voedsel met veel proteïne.
Nieuwe trends 3: gourmetproducten
Dat consumenten kwaliteit steeds belangrijker vinden komt ook terug in de trend dat er meer vraag is naar gourmetproducten. 2014 waren wijn, groente en chocolade onder de meeste nieuw geregistreerde producten.
Nieuwe trends 4: fair trade producten
De vraag naar fairtrade producten stijgt. In 2014 steeg het aantal registreringen van nieuwe producten in de Innova database met een kwart. Transfair had eerder dit jaar al bekend gemaakt dat Duitse consumenten ten opzichte van vorig jaar 26 procent meer hebben uitgegeven voor fairtrade producten. In 2014 kwam dat neer op 827 miljoen euro. Vooral de afzet van koffie, bananen, bloemen en cacao groeide sterk.
Nieuwe trends 5: to go producten
Door gebrek aan tijd om boodschappen te doen en thuis te koken eten Duitse consumenten steeds vaker buitenshuis of nemen to go producten mee. Ook stijgt langzaam maar zeker de vraag naar convenience producten.
Nog steeds actueel: trends lokale en biologisch producten
Naast de nieuwe trends zijn lokale en biologische producten nog steeds in trek bij Duitse consumenten. Volgens het marktonderzoekbureau GfK is het aantal consumenten dat meer geld voor regionale producten uit wil geven dit jaar met 3 procent ten opzichte van vorig jaar gestegen. De supermarkten zetten daarom meer in op de verkoop van deze producten. Consumenten kopen de producten om verschillende redenen zoals "Heimatliebe" of beoordelen ze als bijzonder duurzaam. Dit geldt ook voor biologische producten. Deze nemen in Duitsland 4,4 procent van de totale foodomzet voor hun rekening. De gemiddelde Duitser geeft 86 euro per jaar uit aan biologische producten. Dat is twee keer zoveel als de gemiddelde EU burger. Ook deze markt groeit nog steeds. Duitsland kan zelf niet aan de vraag voldoen en is daarom op import aangewezen.
Als Nederlandse bedrijven kunnen inspelen op deze nieuwe en actuele trends, dan is er op de Duitse markt voor hen zeker nog iets te halen.
Klik hier voor de fotoreportage van Anuga