Jan Debailli, Group Logistics-directeur, Ardo Group
Een belangrijk onderwerp is duurzaamheid en de bedrijfsfilosofie is om een maximum aan output te bereiken met een minimum aan impact. "De manier waarop we zaken aannemen van teeltbedrijf tot verwerking is revolutionair. De sleutel is om producten zo snel mogelijk van het veld in bevroren toestand te brengen. Hoe duurzamer je dat doet, des te minder problemen kom je tegen."
Thomas Eskesen, Eskesen Advisory
Thomas Eskesen van Eskesen Advisory vertelde over hoe zeer de containersector is veranderd in de laatste 10 jaar. Dit is niet alleen wat betreft volume gebeurd, maar ook met betrekking tot tracking en traceerbaarheid met klanten die nu vragen om realtime informatie. "Dit, gecombineerd met andere factoren die in de afgelopen tien jaar naar voren zijn gekomen zoals voedselveiligheid en het broeikaseffect, hebben een grote impact gehad op de manier waarop klanten wereldwijd handelstransacties uitvoeren."
Joachin Coens, CEO van de Port of Zeebrugge, zei dat vandaag de dag meer dan 50% van het verkeer in de haven overeenkomt met containergoederen die naar bestemmingen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Amerika gaan. Hij vraagt zich af hoe de sector zal veranderen in de loop van de eeuw. "Er zijn zeer zeker veranderingen in consumentengedrag en de vraag. Bijvoorbeeld, mensen in India verplaatsen zich naar grotere steden en dit zorgt ervoor dat er een grotere vraag naar diepvriesgroenten uit het buitenland komt. De vaag is hoe we hiermee omgaan."
Andere trends hebben te maken met wat wij, als consumenten, accepteren als de definitie van goede voeding, wat ook de lokale landbouwsector vorm geeft en nieuwe methodes of productiemogelijkheden laat ontstaan. "Veranderingen in de demografie zijn ook belangrijk om te volgen om uit te zoeken waar vraag zal zijn, waar mensen meer koopkracht hebben of hoe dit moet veranderen."
Joachin Coens, CEO, Port of Zeebrugge
"Hoewel je met globalisatie zou verwachten dat dingen overal hetzelfde zullen zijn, geloof ik, dat er grotere uitdagingen zullen zijn wat betreft productdiversificatie. Dit brengt natuurlijk dezelfde uitdagingen naar de logistiek. Het probleem is dat investeringen op de lange termijn moeten plannen, terwijl de situatie altijd snel verandert," legt Coens uit.
Als het op de verschillende mogelijke logistieke modellen aankomt, zegt hij dat zowel een model voor verdere focus op het gebruik van grote containerschepen als een kleiner model dat gericht is op nichemarkten compatibel zijn, waardoor het mogelijk is om speciale dienstverleningen voor specifieke niches te hebben.
"Dat is iets dat we al begonnen zijn te ontwikkelen in het eerste deel van de 21e eeuw in de haven van Zeebrugge."