"Verander de najaarsdip in een verkoopkans"
Voor de groentewinkel betekent het ook weer een verandering in assortiment. Veel zomerproducten zoals zacht fruit zijn niet meer (of in mindere mate) verkrijgbaar en de klant is op zoek naar alternatieven. Alternatieven in de maaltijden, soepen en niet te vergeten de vitaminen. Om je heen beginnen de mensen weer te hoesten en sniffen. In plaats van de poedertjes en de pillen hebben wij de echte gezonde producten in huis om de weerstand op te bouwen.
Nieuwe benadering
In je marketing richting de consument kun je hier wat mee. Gezonde voeding, informatie over voedingswaarden en advies over de bereiding zijn zaken waar je het onderscheid mee maakt. ADN heeft vorig jaar een handleiding 'De Gezondste Winkel' gepresenteerd, waarin handige tips staan om hier op in te spelen in je winkel. Deze is voor iedereen te downloaden van onze website.
.
Naast gezondheid is ook het thema 'Maatschappelijk verantwoord' steeds actueler aan het worden. Dierenwelzijn, natuurlijke producten, streekproducten in plaats van ver weg en voedselverspilling zijn onderwerpen die met grote regelmaat in het nieuws verschijnen. De consument is op zoek naar eerlijke informatie en eerlijke voorlichting.
Afgelopen week verscheen in het nieuws dat grootgrutter AH voedingsadvies gaat geven in een aantal winkels in het land. Het betreft dan een project van drie weken, waarin er die dagen in de week deskundigen in de winkel rondlopen voor advisering. In onze winkels is die deskundigheid er 52 weken per jaar en (minimaal) zes dagen in de week.
Draag het uit!
Wij zijn als (kleine) ondernemers vaak te bescheiden. We beseffen niet helemaal wat we kunnen, In een eerdere column heb ik het al eens geschreven, wij moeten veel harder roepen. Wat de AH en de andere supermarkten doen, doen wij al jaren. Misschien vinden we het voor onszelf allemaal niet zo belangrijk, maar kennelijk is de huidige consument helemaal niet op de hoogte van hetgeen er allemaal in onze winkels te vinden is. Naast geweldige producten, een vriendelijke, maar vooral ook deskundige bediening.
Verander de najaarsdip in een verkoopkans. Niet alleen onder je huidige klantenkring, maar vooral ook bij je potentiƫle klantenkring. Oftewel, ga naar buiten toe en schreeuw het uit. Je hebt dan wel de taak om ervoor te zorgen dat hetgeen wat je roept ook terug te vinden is in je winkel. Maar daar heb ik alle vertrouwen in.
Mijn najaarsdip duurt gelukkig altijd maar heel kort, want ook het najaar en de winter bieden weer zo veel nieuwe kansen.
Met frisse groet,
Mark Heemskerk