"Kilometerheffing kan miljoenenverlies veroorzaken"
Verlies marktaandeel mogelijk
"Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie heeft uitgerekend dat de totale meerkosten voor transport in de voedingsketen van deze kilometerheffing oploopt tot 134 miljoen euro. Daarbij wordt rekening gehouden met een aantal maatregelen die de regering voorziet. Deze meerkosten kan niet zomaar doorgerekend worden op de buitenlandse markt. Immers daar geldt het principe van concurrentie: de landen die geen kilometerheffing opleggen. Stel dat er een deel van deze kosten kan doorberekend worden, dan nog is er een risico op een verlies van marktaandeel mogelijk. Fevia komt zo via een voorzichtige raming op een mogelijk omzetverlies voor de Belgische agrovoedingssector van bijna 50 miljoen euro."
Kostprijs (bron: Febetra)
De kostprijs van het algemeen nationaal vervoer zal gemiddeld met 7,94 procent stijgen door de invoering van de kilometerheffing. Dat heeft het Instituut Wegtransport en Logistiek België (ITLB) berekend volgens Febetra, de Federatie van Belgische Transporteurs. Vanaf 1 april 2016 gaat de kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton van start in de drie gewesten. ITLB berekende de impact ervan op de kostprijs van een transport op basis van de officiële tarieven. In Brussel is de impact nog hoger (gemiddeld plus 12,40 procent) dan in Vlaanderen en Wallonië omdat de heffing in het Brusselse gewest voor alle wegen zal gelden.
Kosten door de hele keten
Het effect voor de AGF-sector is volgens Romain cools evident. "Vooreerst gaat het om grote volumes grondstof voor de sector van de aardappel- en groentenverwerking, die getransporteerd wordt in het teeltgebied waarvan ons land het centrum vormt. Ook al wordt er massaal ingezet op duurzame maatregelen die moeten leiden tot een efficiënt vervoer. Toch kan met niet om het feit heen, dat omwille van kwaliteitsredenen en risicospreiding AGF geteeld wordt door alle betrokken bedrijven in het ganse teeltgebied, dat naast België ook Noord-Frankrijk, Nederland en Duitsland omvat."
Lineair
Indien de heffing het transport van grondstof betreft, waarvan de volumes groot zijn en de waarde ten opzichte van het afgewerkt product lager uitvalt, is het effect op de kostprijs hoog. De kilometerheffing is immers lineair, waardoor het effect van deze heffing per gewichtshoeveelheid op deze producten groter is dan op duurdere producten. Wellicht is het zo dat voor een aantal producten transport van akkers via telers per tractor of via secundaire wegen naar de verwerkingsbedrijven getransporteerd worden. Maar men kan niet naast het feit dat men op onze snelwegen in het ganse land steevast transport van aardappelen, groenten en fruit tegenkomt. Vergeten we niet dat ook de afgewerkte producten via de snelweg naar onze havens of afnemers in de buurlanden moeten getransporteerd worden. Dan wordt nogmaals een heffing betaald, die in de kostprijs moet meegerekend worden!"
'Just in time'
Hij vervolgt: "Maar ook voor de AGF-versmarkt kan deze heffing grote gevolgen hebben. Retailers houden niet van grote stocks in hun winkels en zeker niet als het producten met een beperkte houdbaarheid betreft. Verse AGF-producten vallen hieronder. Leveranciers moeten dus 'just in time' kunnen leveren. De organisatie van de logistiek maakt een groot verschil uit tussen de diverse leveranciers. De gevraagde flexibiliteit, die dit met zich meebrengt, botst niet enkel op de grenzen van de (gebrekkige) mobiliteit in ons land, maar nu ook op deze nieuwe kilometerheffing. Stellen dat de Belgische AGF-sector gelukkig is met deze maatregel is dus echt een understatement!"
Voor meer informatie:
Romain Cools
Belgapom
T +32 (0)9 339 12 49
www.belgapom.be