Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"VS en Canada betalen de beste prijzen"

Minder concurrentie van Israëlische en Turkse paprika

De hoge temperaturen in juli veroorzaakten problemen in de bloei en de vruchtzetting van paprika, waardoor er zowel kwaliteitsproblemen als het verlies van aanzienlijke hoeveelheden ontstonden. Dit resulteerde in zeer hoge prijzen in vergelijking met begin vorig seizoen. "De productie stabiliseert en momenteel hebben we al grote volumes. Dit zal in de komende weken blijven toenemen en we verwachten een grote productie in november," stelde Indalecio Acien Maleno van Indasol. "Voor ons is het beter als de gemiddelde prijzen stabiel blijven, van sterke schommelingen profiteert niemand, ook de consument niet."

Het paprikaseizoen begon voor de in Almeria gevestigde producent in september; met de productiegebieden in Berja en Dalías. indasol zal in staat zijn om het product tot eind april te leveren, met de export naar zowel Europese bestemmingen als op markten van de Verenigde Staten en Canada.

Verenigde Staten en Canada: veeleisend in kwaliteit
"We exporteren alleen door de lucht naar de VS en Canada, omdat de afstanden te groot zijn en we geen risico's willen nemen. Deze landen zijn ongetwijfeld de meest veeleisende markten in termen van kwaliteit, maar ze zijn ook bereid om ervoor te betalen."

Maleno: "We willen onze aanwezigheid in deze landen verder vergroten, hoewel Mexico daar met grote volumes aanwzig is. We kunnen met hen niet concurreren in termen van prijzen, omdat de nabijheid de logistieke kosten vermindert. We exporteren vooral paprika, maar de vraag naar specialiteiten, zoals de Palermo en Sweet Bites, is ook in opkomst."

Minder concurrentie van Israël en Turkije
Terwijl de Israëlische productie zich steeds meer concentreert op grote exporterende groepen, voornamelijk sinds de invoering van de Russische boycot, hebben de Israëli's een interessante niche in de EU, samen met Turkije. Volgens Maleno "wordt Indasol geconfronteerd met minder concurrentie in Europa door Israël en Turkije. Er is minder druk op de prijzen als in voorgaande jaren en dit zal zeker in ons voordeel zijn."

Directe verkoop aan supermarkten steeds interessanter
"We verwachten een seizoen met stabiliteit in zowel volumes en prijzen, maar dit is moeilijk te bereiken in Almeria, want met het veilingmodel zijn we meer blootgesteld aan het weer waardoor de prijzen op een onrealistische manier oscilleren. We streven er dan ook naar om steeds meer direct te verkopen aan supermarkten, middels programma's via importeurs, omdat er anders een aanzienlijke marge verloren gaat," aldus Maleno.

Sweet Palermo: Almeria's belangrijkste paprikaras
"Sweet Palermo, ontwikkeld door Rijk Zwaan, heeft zich echt goed aangepast in Almeria. In eerste instantie waren er beperkingen voor de producenten, maar de grote vraag zorgt dat de productie seizoen na seizoen blijft groeien. We exporteren vooral naar Duitsland en in toenemende mate naar Polen, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. De paprika is nog niet zo populair in Zuid-Europa," concludeerde Maleno.

Voor het tweede jaar presenteer Indasol de Sweet Palermo en Sweet Bites op Fruit Attraction. Indasol is te vinden op de Fruit Attraction in Hal 9, stand 9C02A, van 28 tot 30 oktober in IFEMA, Madrid.

Voor meer informatie:
Indalecio Acién Maleno
INDASOL
Paraje Los Aljibillos S/N
Publicatiedatum: