Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AGF en bloemen per trein naar China

Transport van voedingsmiddelen en bloemen van Nederland naar China kan goed via het spoor, zegt LEI-onderzoeker Xiaoyong Zhang. Ze presenteerde de resultaten van haar onderzoek op 28 oktober aan een handelsdelegatie in China, met toehoorders als de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb en de directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. Koning Willem-Alexander nam achteraf een rapport in ontvangst dat Zhang schreef in samenwerking met de Rabobank.

Zhang was in december 2014 bij de openingsceremonie van de YuXinOu Railway tussen Rotterdam en Chongqing, China. Daar hoorde ze dat goederen in slechts dertien dagen per trein vervoerd kunnen worden tussen de Chinese industriestad en Rotterdam. Dat is een stuk langer dan per vliegtuig, uiteraard, maar ook vijf keer zo goedkoop. Om nog maar te zwijgen over de milieuwinst die zo behaald wordt. Vergeleken met transport per schip is de trein dertig tot veertig dagen sneller, en slechts anderhalf keer zo duur, rekende Zhang uit. Klinkt goed, dacht ze. Op de bijeenkomst vroeg ze wat men de andere kant op transporteerde, van Nederland naar China. Als antwoord kreeg ze dat treinen vaak goeddeels leeg terugkeren. Dit prikkelde Zhang om uit te zoeken of de Nederlandse agrifoodsector de treinverbinding zou kunnen benutten.

Wat haar betreft is het duidelijk: 'Chinezen kunnen hun groente, fruit, vlees, bloemen en melkpoeder ook uit andere landen importeren. Voor hen is het niet interessant om uit te zoeken of er verse producten per trein vervoerd kunnen worden. De vraag is: kan Nederland het zich permitteren om deze markt te verliezen? Nederland mag dan netto de tweede exporteur zijn van agrarische producten, de export naar China is nog heel beperkt.'

Lees het hele artikel bij Wageningen UR.
Publicatiedatum: