Bevoorrading Engeland in gevaar door onvoorspelbaarheid en kosten Calais
Accreditatie
Bedrijven die voldoen aan de zware beveiligingseisen van de UK Border Force voor chauffeurs, vracht en vrachtauto kunnen nu reeds geaccrediteerd worden. Om aan deze eisen te voldoen, moeten transportbedrijven flink investeren. Deze investeringen gaan verder dan de fysieke beveiliging van de vrachtauto. Chauffeurs moeten ook getraind worden in het uitvoeren van inspectie- en beveiligingsprocedures. Geaccrediteerde bedrijven moeten naar het oordeel van TLN dan ook het voordeel hebben om snel de toegangsprocedures tot de trein te doorlopen en zo min mogelijk last hebben van vertragingen.
Geen alternatieven
Vervoerders hebben op dit moment geen goed alternatief voor de treinverbinding tussen Frankrijk en Engeland. De hoge frequentie van de trein bij Calais, ongeveer 5x per uur, maakt het gebruik van de tunnel ideaal voor het transport van dagverse Nederlandse producten. Bovendien is dit met drie kwartier de snelste overtocht. Een overtocht met de ferry, bijvoorbeeld vanaf Duinkerken, kost minimaal twee uur en is ook duurder. Gesprekken met opdrachtgevers over het doorberekenen van hogere kosten en langere transporttijden zijn op dit moment vrijwel onmogelijk.
Instellen Fast Lane, snelle verwijdering kamp
Een Fast Lane is een aparte baan voor vrachtauto's die alleen toegankelijk is voor auto's van geaccrediteerde bedrijven. Met de instelling van een "Fast Lane" wordt de overlast voor transportbedrijven wat betreft vertragingen beperkt.
De onveiligheid rond Calais door de aanwezigheid van het vluchtelingenkamp wordt hiermee niet weggenomen. Frankrijk moet dan ook snel werk maken van de gemaakte afspraak om het kamp te verplaatsen. Echter de berichten van 3 november jl. over het aanbrengen van betere voorzieningen in het kamp, duiden eerder op stabilisatie dan op verplaatsing.
Meer informatie:
TLN
Renée Reijers
T: 06-51806340
E: [email protected]