In 2014 is Lidl de tweede grootste retailketen in Bulgarije geworden. Door Billa naar een derde plaats te drukken, kwam het bedrijf net na Kaufland te staan. De omzet steeg met 26% in vergelijking met 2013 en bereikte bijna 540 miljoen lev (€276 miljoen). Deze groei heeft zich doorgezet in de eerste negen maanden van 2015, toen Lidl een omzetgroei van 8,6% bereikte vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, zonder de vestigingen mee te rekenen die tijdens deze periode nieuw werden geopend. "Met het einde van het jaar verwachten we een toename van 10% in omzet", zei manager Milena Dragiyska-Dencheva. Volgend jaar opent het bedrijf naar verwachting drie tot vijf nieuwe winkels. (capital.bg)
Target sluit 13 vestigingen in de VS
De discount-supermarktketen Target gaat in de VS 13 winkels sluiten wegens een verminderde winstgevendheid in de afgelopen paar kwartalen. Vertegenwoordigers gaven aan dat de 13 zaken op 30 januari 2016 zullen worden gesloten. (hypermarketsandsupermarkets.retail-business-review.com)
VS: Sprouts wil investeren na sterke resulaten in derde kwartaal
Sprouts Farmers Markets heeft in het derde kwartaal de verwachtingen overtroffen van zowel ziçhzelf als van analisten van Wall Street. De omzet steeg met 18% tot $903,1 miljoen (€831,3 miljoen) dankzij goede resultaten bij nieuwe vestigingen en een toename in de vergelijkende winkelomzet van 5,8%. Ook geven de goede resultaten een indicatie van een sterke reactie van consumenten op de scherpe prijzen van de versproducten van de winkelketen. De nettowinst kwam neer op een toename van 22,1% tot $32 miljoen (€29,5 miljoen). CEO Amin Merida gaf aan dat het bedrijf van plan is om in de komende maanden te investeren op het vlak van productinnovatie. Het bedrijf verwacht nu een groei in de vergelijkende winkelomzet van 5% tot 5,5% in het komende fiscale jaar. (supermarketnews.com)
Handelsupdate van Dairy Farm
De Aziatische retailer Dairy Farm heeft melding gemaakt van een tragere omzetgroei. Dit heeft in combinatie met stijgende kosten en een ongunstige wisselkoers tot zwakkere winstmarges dan aanvankelijk voor het derde kwartaal van dit jaar verwacht werden. Dairy Farm heeft momenteel wisselend succes. In Noord-Azië is sprake van goede resultaten, terwijl de omstandigheden in Zuid-Oost-Azië moeilijker liggen:
- Singapore - zwakkere prestaties van de onlangs geopende Cold Storage-supermarkten en beperkingen voor de verkoop van alcohol in 7-Elevenwinkels hebben een negatief effect gehad op de winst
- Maleisië - Verminderd vertrouwen van de consument en de introductie van BTW hebben geleid tot afgenomen uitgaven door consumenten.
- Indonesië - een goede omzetgroei werd getemperd door stijgende arbeidskosten en een toegenomen investering in prijzen
Canadese retailers experimenteren met online besteldiensten
Twee van de grootste supermarktketens van Canada, Walmart Canada en Loblaw, geven aan te experimenten met nieuwe online supermarkten en ophaaldiensten in Ontario. De experimenten zouden zo succesvol zijn, dat ze nu de diensten aan willen bieden in andere delen van het land. Loblaw was zo positief over de resultaten van zijn Click & Collect-concept, dat de dienst wordt aangeboden in 22 vestigingen in Ontario en in 8 Real Canadion Superstore-winkels in Edmonton. (winnipegfreepress.com)
Alibaba in onderhandeling voor investering van $80m in winkel-app
Alibaba is van plan om opnieuw een grote investering te plaatsen in een Amerikaans bedrijf voor e-commerce. De Chinese onderneming is in gesprek om $80 miljoen (€73,6 miljoen) te investeren in Boxed. Boxed is een in New York gevestigde winkel-app dat in bulk levensmiddelen en huishoudelijke goederen verkoopt en verscheept aan huishoudens. Het totaalbedrag kan nog steeds afwijken van de gestelde som en er is zelfs volgens bronnen kans dat de investering niet doorgaat. Zowel Boxed als Alibaba onthielden zich van commentaar. (recode.net/Bloomberg)
Australië: Aldi trekt supermarkt-consumenten en mobiele klanten aan
Aldi heeft zowel supermarktconsumenten aangetrokken als klanten op zoek naar een provider voor mobiele telefonie. Volgens de resultaten van Roy Morgan Research is Aldi zowel de supermarkt van de maand als de beste service provider voor mobiele telefonie van de maand. (foodworldnews.com)
Kesko opent nieuw concept voor winkel
Kesko heeft een nieuw concept voor supermarkten ontwikkeld. Volgens Jorma Rauhala, de onderdirecteur voor de supermarktafdeling van de onderneming, is het concept ontwikkeld met het oog op internationale en binnenlandse retailtrends. Ook is rekening gehouden met inzichten in de wensen van consumenten. Die hebben met name behoefte aan nabijgelegen vestigingen, de beschikbaarheid over lokale producten, veel winkelgemak en een breed assortiment aan versproducten. (igd.com)
Turkije: netto resultaat van Carrefour in derde kwartaal leidt tot verlies van 32,7M lira
Carrefoursa Carrefour Sabanci Ticaret Merkezi AS heeft melding gemaakt van een omzet van 1,11 miljard lira (€356,9 miljoen) in het derde kwartaal. Vorig jaar was er sprake in deze periode van een omzet van 830,7 miljoen lira (€264,5 miljoen). Hierdoor is er sprake van een netto verlies van 32,7 miljoen lira (€10,5 miljoen) tegenover de winst van 5,4 miljoen lira (€1,7 miljoen) in het jaar ervoor. (Reuters)
Azië's grootste winkelketens zijn ruggegraat voor wereldwijde retailgroei
De supermarktketens van China en India gaan volgens voorspellingen van IGD groeien tot US$2,4 biljoen (€2,21 biljoen) in 2020. Klik hier om verder te lezen.
Aldi b◘reidt uit in West- en Zuid-Australië
Aldi is van plan om over een jaar zijn nieuwe Australind-winkel te openen, hoewel het nog onduidelijk is of hier alcohol zal worden verkocht. De winkel zal opgezet worden in de Australind Shopping Center als onderdeel van de plannen om in West- en Zuid-Australië uit te breiden en een groter marktaandeel te verkrijgen. Naar verluid wil Aldi 70 winkels in West-Australië openen in de komende jaren. (internationalsupermarketnews.com)
VS: Omzetgroei voor Cardenas dankzij prijsvergelijkingssysteem
Cardenas Markets ziet zijn omzet geleidelijk stijgen, dankzij de toepassing van een nieuwe technologie die helpt om prijsinformatie van concurrerende winkels te verwerken. (supermarketnews.com)
LuLu organiseert Discover America-festival in Qatar
De hypermarktketen LuLu organiseert voor het eerst het Discover America-festival in Qatar. Het festival werd onlangs geopend bij een vestiging van Lulu door in Al Gharafa door Ilona Shtrom van de Amerikaanse ambassade en Theresa Backus Dunn van de Amerikaanse Kamer van Koophandel. Ook waren een aantal afgevaardigden en directeuren uit de retailsector aanwezig. (gulf-times.com)
Hongaarse retailomzet gestegen met 5,1%
De Hongaarse retailomzet is qua volume gestegen met 5,1% in september. Informatie van het Hongaarse bureau voor statistieken laat zien dat de omzet voor voedingsmiddelen, drank en tabak steeg met 3% en die van non-food retail steeg met 6,9%. (bbj.hu)
Het duistere geheim van onverkocht voedsel van supermarkten.
Klik hier om het artikel te lezen.