Serena teelt en verpakt citrus volledig in eigen beheer
De kisten met Navelina's, Salustiana's, Navel Late en Lane Late onder het Serena-brand zul je dan ook niet in een ander pakstation aantreffen. Zo'n 20% van de aanvoer is eigen teelt (50 hectare). Voor 50% van het areaal wordt de teelt in eigen beheer uitgevoerd bij collega-telers en de rest wordt op contractbasis bijgekocht. In totaal verpakt Serena jaarlijks zo'n 10 miljoen kilo onder Klasse I, 2 miljoen kilo onder klasse II en 1 miljoen kilo voor de verwerkende industrie. "In het verleden waren de Navelina's verreweg het belangrijkste. Nu bestaat de helft van het volume uit Navel en Lane Late", vertelt David.
Directeur David Serena
Dit jaar ging het sinaasappelseizoen evenals het mandarijnenseizoen onder goede omstandigheden van start. "Door de hitte in mei is het volume zo'n 20% lager en de kwaliteit schat ik in als de beste van de laatste vijf jaar. Dus dat biedt potentie voor de rest van het seizoen. We zijn daarbij erg scherp op zowel de inwendige als de uitwendige kwaliteit van het fruit voordat we het exporteren", vertelt David. "Natuurlijk hebben we concurrentie uit andere productielanden als Marokko en Egypte. Maar je ziet dat een land als Marokko sterk gefocust is op Frankrijk en Rusland en daarbij kan het niet tippen aan onze uniforme kwaliteits- en voedselveiligheidsnormen."
Strikte controles
"Geen enkel productieland kan tippen aan de kwaliteit en voedselveiligheid van de sinaasappelen uit Valencia. De strikte eisen waar wij voor onze retailklanten aan voldoen gaan verder dan GlobalGAP. Dat is in mijn optiek ook de enige manier om te overleven. Daarbij zitten we transporttechnisch en daarmee met de versheid van ons product gunstig", vertelt David. "Natuurlijk is de prijs belangrijk voor onze klanten, maar gelukkig zijn steeds meer retailers ook echt op zoek naar iets extra's op het gebied van kwaliteit. Een voorbeeld zijn in Nederland de Superunie-leden, waar wij één van de citrusleveranciers zijn. Vaak gaan de vrachtwagens rechtstreeks naar hun DC, maar altijd in overleg met Frukar."
Dat het werken met één verkoopkanaal risico's met zich meebrengt, gelooft hij niet. "Wij voelen ons daar comfortabel bij. Wij kunnen alle aandacht besteden aan de teelt en het verpakken en Frukar heeft voor de verkoop een groot netwerk door heel Europa. "Ik werk al met Frukar vanaf de eerste dag dat het bedrijf is opgericht. We overleggen over alle zaken als variëteiten en verpakkingen. Frukar heeft contacten met supermarkten en groothandels in heel Europa. In het verleden hebben we zelf geëxporteerd naar landen als het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en Rusland, maar het bleek niet eenvoudig om bij de retail binnen te komen. Dat laat ik met een gerust hart aan Frukar over. Onze afzet groeit jaarlijks met 5-10%."
Granaatappelen
Waar veel citrustelers in Valencia zijn gestart met de teelt van kaki's, ziet David daar voor Serena geen rol in weggelegd. "Wij willen bekend staan als kwaliteitsleverancier van citrus. Wel zie ik grote potentie in de teelt van granaatappelen, een product dat met het jaar populairder wordt. Er worden nu in Valencia teeltproeven uitgevoerd en ik sta versteld van de excellente kwaliteit. Binnen tweeënhalf jaar verwacht ik dat we met significante volumes op de markt komen", verklapt de Spaanse producent.
De veranderingen binnen de variëteiten mandarijnen en sinaasappelen blijven volgens hem beperkt. "Binnen sinaasappelen zie je dat men met de Navelina's wat eerder op de markt komt, in de mandarijnen zie je wat meer rasintroducties, met name voor de tweede helft van het seizoen. Met rassen die exclusief door collega-telers op de markt worden gebracht en waar royalty's voor betaald moeten worden, heeft hij weinig op. "Uiteindelijk betaalt de consument te veel voor deze variëteiten."
De teelt van biologisch citrus heeft zeker zijn aandacht, maar is volgens hem niet zo eenvoudig. "We willen best een biologische lijn inrichten, maar de uitwendige kwaliteit van biologisch citrus is minder en consumenten associëren dat toch snel met ongezond. En dat is jammer, want juist op gezondheidsgebied hebben we zoveel te bieden. In een tijd van vleesschandalen en obesitas, kunnen we met onze verse producten het verschil maken."
Familiebedrijf
De toekomst ziet David dan ook met vertrouwen tegemoet. "Het heeft grote voordelen dat we een familiebedrijf zijn. Mijn broer is ook actief binnen het bedrijf en verantwoordelijk voor de teelt. Mijn dochter zit nu op de universiteit en heeft ook interesse om in het bedrijf te komen. We hebben een gepassioneerd team en willen meer dan simpel geld verdienen. Die passie vind je terug in het hele bedrijf. We betalen onze medewerkers – 60 op de plantages en 40 in het pakstation – ook meer uit dan via de zogeheten 'agencies'. Uiteindelijk betaalt zich dit hoe dan ook uit in de inzet van de medewerkers en de kwaliteit van onze handel!"
Voor meer informatie:
S.A.T. 126 CV Serena
Poligono 7 Parc. 28
46670 La Pobla Llagra
Tel: +34 69 259 02 69
Fax: +34 69 259 00 11
[email protected]
Voor verkoopinformatie:
Willem Koole
Frukar
Tel: 0180-646532
[email protected]
www.frukar.nl