Tijdens de rondleiding krijgen de bezoekers een kijkje in de kwaliteitscontrole en voert de de tour via de zogenaamde zaadpriming, langs de droogkamers om vervolgens te zien hoe de coating om het zaadje wordt aangebracht. De coating is nodig om de zaadjes effectief te beschermen tegen schimmels na de zaai. De oranje coating maakt het het zaaigoed beter zichtbaar. Daarnaast is de kleur karakteristiek voor de Nunhemse zaadveredelaar.
In een van de historische bijgebouwen presenteert Uwe Dijkshoorn de laatste stand van zaken bij Bayer. De nummer 4 qua omzet binnen de groentezaadveredelaars zag de omzet afgelopen decennium jaarlijks met 10% groeien. Teams van gewasgespecialiseerde verkopers ontfermen zich per product over de afzet van 1200 rassen en zette in 2014 jaar 355 miljoen euro om.
Uwe Dijkshoorn over het belang van samenwerking bij ontwikkeling slimme AGF
Samenwerking tegen obesitas en ondervoeding
Naar eigen zeggen is Bayer het enige bedrijf dat werkt aan de gezondheid van zowel
mensen, dieren als planten. Het wordt volgens Uwe namelijk steeds meer duidelijk dat gezondheid en voeding nauw met elkaar verbonden zijn. "800 miljoen mensen lijden aan ondervoeding, terwijl meer als een miljoen mensen overlijden aan obesitas gerelateerde aandoening," stelt Uwe. "Het terugdringen van die aantallen is een grote uitdaging maar, mede door samenwerking met anderen, geloof ik dat wij door de ontwikkeling van slimme, sterke en lekkere groenterassen zeker een bijdrage kunnen leveren."
Peter Simmer van Mercuur, Jan Vorstermans van Fresh Park Venlo, Hans Egelmeers van Accon AVM, en Ron de Greeff van Staay-Van Rijn
Lange adem
Het veredelen van gewassen is met 8 tot 16 jaar een lang proces. Die lange tijdspanne vraagt wat Uwe betreft om bewuste en heldere keuzes in investeringen. "Lang geleden hebben we ooit ingezet op mechanische oogst van augurken, later bleek het allemaal handpluk te blijven, maar tegenwoordig is mechanische oogst in grote markten standaard geworden. Ook met geïntegreerde veredeling blijft het altijd nog 7 jaar duren. Voordat we een product op de markt brengen blijven we het nieuwe ras altijd toch nog minimaal 4 seizoenen testen."
China en Afrika
Ondanks de tijdspanne zijn er nu ook al ontwikkelingen waar te nemen waar de
zaadveredelaar op in kan spelen. Uwe zien dat het bedrijf in bijna elk continent
aanwezig is met Centraal Afrika als uitzondering. "Gezien de huidige politieke situaties en vluchtelingenproblematiek valt hier qua agricultuur nog heel wat te verbeteren. om de lokale bevolking en economie helpen op te bouwen met de lokaal aanwezige economische bronnen. Daarnaast moeten we inspelen op de groeiende wereldbevolking en bieden ook opkomende middenklassen in bijvoorbeeld China nieuwe kansen. Nu al gaan er meloenen voor 9 euro via webshops als AliBaba naar de consumenten in de steden aldaar."
Rob Stoll van Sherpa, Ingrid Henderickx van Fresh Park Venlo, Rogier van de Linden van Staay-Van Rijn, Sylvia Janssen van Kompany en Roy Wolter van Staay-Van Rijn
Hoe die nieuwe generatie aan klanten eruit ziet laat de Hans Driessen zien met
overzicht van de wereldkaart die alle PlayStation 4 verbindingen op de wereld in beeld brengt. Aan Hans de taak om te weten te komen waar deze generatie over 15
jaar behoefte aan heeft. Door deze trends te vertalen naar de ontwikkeling van nieuwe producten kan er beter worden geïnvesteerd. "De wereldbevolking groeit, we
leven langer, gezinnen worden kleiner en en steeds meer mensen trekken naar de stad. Daar komt alles samen in een smeltkroes die nog eens wordt versterkt door het internet. We weten steeds meer wat gezond en lekker is maar kunnen ook steeds minder maaltijden zelf bereiden. Zo blijkt uit onderzoek dat gemiddelde Duitser nog maar 5 uur per week aan het fornuis staat."
Sandra Bogaard van Fris-Co,Rene Verheijen van ZON verpakkingen, Peter Vaessen Rabobank, Anky van Veghel van Sumarbox, Ed van der Sterren van Rabobank Venlo, Ger Vissers, van Vissers Bastings BV en Peter Vaessen van de Rabobank
Gezond on-the-go
De tijd die eerst aan het fornuis werd doorgebracht is door onregelmatige werktijden verruilt voor het kantoor, flexplek, station of auto. Dit verklaart volgens Hans de groei niet alleen het aanbod van on-the-go. Een segment waarbij de klant steeds meer eisen stelt aan de kwaliteit en smaak van deze maaltijden."
Alle aandacht van Jos Cabeau van ZON, Mark van Mierlo van A. Kanters, John Peeters van Nedalpac en Gerard en Wilma Thijssen van Gochamp
Klanten en consumenten
Voorbeelden van innovaties op dit gebied zijn bijvoorbeeld kleine prei en de Beesan-komkommers die in de broodtrommel passen. In al deze noviteiten is het belangrijk te kijken naar de wensen van de consument maar zeker ook naar de eisen van de teler, dat is tenslotte de speler die de gewassen op een effectieve wijze moet telen."
Na de presentaties begaven de deelnemers zich naar Baarlo voor een afsluitend diner.
John Peeters en Frans Hagens van Nedalpac, Roy Wolter van Staay-Van Rijn, Sandra Bogaard van Fris-Co en Rogier van de Linden van Staay-Van Rijn
Bas Mattheijssen van Mattheijssen L. VOF , Harm van Raaij van Florazon en Lei Mattheijssen
Ed van der Sterren Rabobank Venlo en Silvia Janssen van Kompany
Mark van Mierlo van A. Kanters, Jos Cabeau van ZON, en Rob Stoll van Sherpa
Peter Vaessen Rabobank, Leo Smedts van Europool Systems, en Riny van der Staak
Mark van Mierlo van A. Kanters, Ron de Greeff van Staay-Van Rijn
Gerard en Wilma Thijssen van Gochamp
John Hansen van Hansen Logistiek en Hans Driessen van Bayer