Een ander niche-product is pomelo's; de productie is klein en de prijzen zijn in het begin ook erg goed, omdat het fruit vóór het Chinese seizoen valt. "Het seizoen begint altijd in de eerste week van september met de rode pomelo; één of twee weken later dan de verse grapefruit," aldus Oron Ziv.
Oron stelt dat in de Israëlische vallei, waar het fruit wordt geteeld, de aanplant van citrus, vooral Orri-clementines, groei. Ongeveer 10 jaar geleden was er een grote crisis in op de grapefruitmarkt; in 2003 werd Florida getroffen door een orkaan. "De prijzen vlogen van 10 tot 15-17 euro, want er was geen grapefruit. Als gevolg daarvan was er een massa aan nieuwe aanplant over het hele Middellandse Zeegebied, in landen als Israël, Spanje, Turkije, en wanneer dit allemaal tot volledige productie kwam, was er een andere crisis. Dit is nu al 4-5 jaar aan de gang. Het is moeilijk om te zeggen wat er zal gebeuren op de lange termijn, maar kan een keer omslaan."
De belangrijkste doelstelling voor BeFresh is volgens Ziv om concurrerend te blijven: focussen op kwaliteit en toegevoegde waarde. "Je bent nooit in staat om te concurreren met de productiekosten van Egypte of Turkije. Dit is hoe je je voordeel moet creëren."
Terwijl BeFresh Europa vooral is gericht op citrus werkt de teler en exporteur ook met een aantal andere producten, waaronder Sharonfruit, paprika's, granaatappelen, mango's en meloenen. De situatie is afhankelijk van het product. Oron stelt bijvoorbeeld dat "de markt voor Sharon Fruit momenteel wordt gedomineerd door Spanje, maar dit jaar zijn er weinig producten, dus de prijzen zullen naar verwachting heel goed zijn." In ieder geval benadrukt hij dat de wereldwijde strategie van de onderneming niet het leveren van grote volumes is, maar de best mogelijke kwaliteit.
Voor meer informatie:
Oron Ziv
BeFresh Europe Ltd.Tel: +972 4 6191736
[email protected]