Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Special Jaaroverzicht: 1-15 mei

Afscheid Jos van Dessel en gesprekken Ahold Delhaize

Op 60-jarige leeftijd nam Jos van Dessel afscheid van veiling BelOrta als commercieel directeur. Veertig jaar lang was hij actief op het veilingterrein in Sint-Katelijne-Waver. Jos is bekend en bemind bij menig teler en handelaar in binnen- en buitenland. Hij is officieel sinds 30 april met pensioen. Volgens hem was elke dag in zijn loopbaan een hoogtepunt. "Mijn agenda was redelijk volgepland, maar toch kwamen er dagelijks nog onopgeloste zaken tevoorschijn. In feite moest ik ruim 1500 telers op een lijn laten lopen om 600 klanten te kunnen bedienen. Elke dag was mooi. Het was geweldig om te doen!"



Frankort & Koning heeft overeenstemming bereikt met Groep Heylen en Fresh Park Venlo over de realisatie van een nieuw 17.000 m2 groot logistiek centrum, gelegen op enkele honderden meters van de huidige locatie. De vergunning is inmiddels verleend en de bouwwerkzaamheden starten in mei. Naar verwachting is de nieuwbouw begin 2016 gereed. "De nieuwbouw past naadloos in de visie van Frankort & Koning op een modern handelshuis: flexibel, slagvaardig en efficiënt", laat het bedrijf weten.



Op 7 mei vond het event European Vegetable Strategies plaats te Brussel. Het was de tweede keer dat dit speciale groentencongres plaatsvond. Er waren diverse sprekers op deze dag, waarbij het onderwerp 'groentenconsumptie' natuurlijk vaak aan bod kwam. Soms met gemengde gevoelens over de toekomst. "Het is moeilijk om naar de toekomst te kijken, maar AGF-leveranciers moeten met hun strategie inspelen op het veranderende klantgedrag", benadrukte Cor Molenaar, hoogleraar van de Erasmus Universiteit, tijdens zijn presentatie. Hij staat bekend om zijn boek: Kijken, kijken..Anders kopen, dat gaat over veranderend klantgedrag. Wij maakten een verslag en fotoreportage.



De gesprekken van Delhaize en Ahold over een mogelijke fusie bevinden zich nog in een vroeg stadium. Opvallend is dat de koersen van deze bedrijven omhoog zijn geschoten op de beurs. Bijna tien jaar geleden mislukte een samengaan tussen de twee bedrijven. Nu lijkt de kans dat het gaat lukken groter, zegt Gino van Ossel, hoogleraar Retail aan de Vlerick Business School, in het NOS Radio 1 Journaal. Met de combinatie van 22 procent marktaandeel van Delhaize zou Albert Heijn Colruyt als Belgisch marktleider kunnen passeren. Internationaal komt Ahold-Delhaize zelfs op een vijfde plaats te staan, onder grote namen als Walmart, Tesco en Target. Het lijkt de zoveelste poging om samen te werken, want beide concerns hebben al eerder aan elkaar geroken. Anders dan tien jaar geleden is de topman van Delhaize niet langer iemand uit de familie achter het bedrijf. "Sinds kort is er een nieuwe CEO. Voor de allereerste keer is dat geen familielid, en, sterker nog, een Nederlander. Dat maakt veel mogelijk." Ook in de raad van commissarissen van Delhaize zitten bijna geen familieleden meer.



Groente- en fruitveiling BelOrta, hield donderdag 7 mei haar statutaire jaarvergadering op de maatschappelijke zetel te Sint-Katelijne-Waver. 2014 was het eerste werkjaar na de fusie tussen Borgloon en het in 2013 gevormde BelOrta (MV en Coöbra). De nieuwe fruitdivisie kwam door de Russische importban direct in zwaar weer terecht. Toch kon BelOrta positieve cijfers over werkingsjaar 2014 voorstellen.
Dankzij haar 1.350 groente- en fruittelers en 358 personeelsleden realiseerde BelOrta een geconsolideerd zakencijfer van ruim 427 miljoen EUR. Er werd een coöperatieve teruggave van 4 miljoen EUR gereserveerd. Na verwerking van deze teruggave aan de coöperanten wordt 'afgeklokt' op een geconsolideerde winst van 1,4 miljoen EUR.

AGF-investeerder Zeder lijkt vastbesloten om 100% van fruitexportbedrijf Capespan in handen te krijgen. Zeder heeft een wel erg genereus aanbod gedaan voor 25% van de aandelen in Capespan, die in handen zijn van minderheidsaandeelhouders. Het aanbod is opmerkelijk, temeer omdat het bedrijf door de jaren heen niet altijd consequent winstgevend is geweest. De fruitdivisie van het bedrijf – dat het grootste aandeel in de omzet levert - had recentelijk te kampen met een lagere productieopbrengst op het zuidelijk halfrond, evenals met problemen met beschermingsmiddelen in het citrus uit Zuid-Afrika. Johann Dique van Capespan zegt dat de totale fruitvolumes tot eind december daalden met 11% in vergelijking met het voorgaande jaar. Door de leveringstekorten is door hogere prijzen wel de omzet marginaal toegenomen als gevolg van de verzwakking van de Rand.



In 2011 introduceerde André van der Wiel, in samenwerking met AGF/FreshPlaza, het online AGF-communicatieplatform tacler. Inmiddels zijn er maar liefst 4.000 leden bij dit communicatienetwerk aangesloten en start hij zelfstandig de aanvullende dienst Tacler Services. Gerenommeerde specialisten als Atradius, ABN AMRO Commerical Finance, XOLV en HDG the fruit consultants zijn al ingestapt om AGF-bedrijven van hun gespecialiseerde diensten te voorzien. "Vanuit mijn Tacler-netwerk kreeg ik verschillende keren de vraag naar aanvullende diensten. Vaak fungeerde ik als doorgeefluik, maar ik merkte behoefte in de markt aan een dienstenplatform van betrouwbare partners. Met Klaas Kruise van Atradius en Menno van den Ende van ABN AMRO Commercial Finance als aanjagers van nieuwe samenwerkingsverbanden en 'zwaargewichten' als Jeroen Ottevanger van XOLV en Otto de Groot van HDG starten we met een kwartet aan vakkundige adviseurs.


Publicatiedatum: