Stijgende productiekosten en krimpende winstmarges hebben veel kleinere Marokkaanse tomatentelers uit de markt gedrongen. Vooral grote telers produceren en exporteren nog tomaten voor de Europese markt. Maar de stijgende kosten hebben zelfs hen gedwongen nieuwe markten te zoeken, evenals manieren om op kosten te besparen.
Taquie-Dine Cherradi van Matysha Moroccan Group: "De tomatenmarkt ligt momenteel moeilijk. We moeten de kwaliteit benadrukken, in staat zijn gedurende het hele seizoen te leveren en goede marktdiversificatie is vereist." Matysha teelt ongeveer 40.000 ton tomaten per jaar op 300 hectare kassen. Hun vlees-, tros-, ronde, cocktail-, cherry- en olivette tomaten worden naar heel Europa geƫxporteerd. Ook naar Noord-Amerika en Afrika wordt er geƫxporteerd maar zelfs met deze spreiding is Taquie-Dine altijd op zoek naar meer diversificatie.
"Onze klantbasis wordt steeds breder," zegt hij, "maar we moeten deze uitbreiden om de markt voor onze tomaten te maximaliseren." Dit omvat product mapping alsook het zich richten op de voorverpakte markt in de detailhandel. Strategische partnerschappen zijn ook nodig en Matysha heeft hier in Europa voor gezorgd. Via het handelsplatform in Frankrijk heeft het overeenkomsten tegen vaste prijzen.
Taquie-Dine: "We moeten ook de kosten optimaliseren door de productie- en verpakkingskosten op peil te houden." Het bedrijf heeft de koude opslag verbeterd om meer product aan te kunnen en is het enige, volledig geklimatiseerde pakstation in Afrika. Het heeft verschillende prijzen behaald als een van de beste tomatenexporteurs op het continent en toch weet Taquie-Dine dat er meer nodig is als gevolg van de eisen van de wereldwijde tomatenmarkt.
"Elk jaar proberen we onze export met 15 procent te verhogen," zegt hij. "Productietechnieken moeten naar moderne productie gericht worden."