Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Israëlische pitayas op de Amerikaanse markt
Sinds 23 oktober van dit jaar is de Amerikaanse markt geopend voor Israëlische pitaya's. "We zijn verheugd ze te leveren, omdat er geen bestralingsbehandeling nodig is," zegt Gary Tozzo van MOR USA. "Behandelingen hebben een negatief effect op de smaak en als gevolg daarvan is de smaak van de Israëlische pitaya veruit superieur aan die van andere pitaya telende landen, die wel de behandeling moeten toepassen bij export naar de VS."
De wintervariëteit Desert King
MOR USA biedt het hele jaar door een pitaya-programma. "Rond deze tijd van het jaar importeren we de Desert King-variëteit. Dat is fruit met een kleinere maat, die alleen in het winterseizoen beschikbaar is van december tot februari," legt Tozzo uit. De beschikbaarheid is beperkt, omdat Israël het enige land is dat de Desert King-variëteit teelt. "Ze telen het daar sinds drie of vier jaar, waarbij al het fruit naar Europa werd geëxporteerd." In de lente verschuift de focus naar een zomervariëteit met een grotere maat en met een groter volume qua aanbod.
Tweelingverpakking van Desert King pitaya's voor de Britse markt
Dure fruitvariëteit
"Onze distributie richt zich voornamelijk op supermarkten," zegt Tozzo. Toko's en kwalitatief hoogwaardige supermarkten zijn de voornaamste kanalen. De beschikbare volumes zijn te beperkt om te focussen op het food service-segment. Tozzo verwacht dat voorlichting voor consumenten, zoals winkeldemonstraties een belangrijke rol zullen spelen om consumenten over te halen tot pitaya's. "De Desert King-variëteit is erg zoet en heeft het potentieel om gegeten te worden als fruit terwijl veel traditionele variëteiten gebruikt worden als garnering."