Groei specialties neemt druk van tomatenmarkt
"We zijn eigenlijk een atypische veiling," vertelt Jan. "We hebben dit jaar een recordomzet van meer dan 200 miljoen euro, wat we voornamelijk halen uit aardbeien, tomaten en paprika. Als je dat vergelijkt met de omzet van andere Belgische groenten- en fruitcoöperaties, die een veel breder productenpakket hebben, zegt dat wel iets."
De tomaten en dan met name de specialties, laten goede cijfers zien. "Over het algemeen was 2015 een goed jaar voor de tomaten. We merken wel enige druk van de Spaanse tomaten, maar doorsnee is het een goed jaar."
Door de toenemende belichte teelt onder de aangesloten telers neemt het belang om producten te importeren tijdens de wintermaanden verder af. Voorheen werden bijvoorbeeld tomaten geïmporteerd uit Italië en Spanje om jaarrond aanbod te hebben. "Dat was ook een service naar onze klant. Tegenwoordig kunnen we jaarrond Belgisch product aanbieden."
Lees het volledige interview met Jan Engelen in de Kersteditie van Primeur. Ook Primeur ontvangen? Klik hier om een abonnement af te sluiten.