Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Thomas Cera, Bionest, ziet toename van bio-consumptie in Spanje

"Biologische frambozen beter dan conventionele"

Het herfstseizoen van Huelva's frambozen loopt op zijn einde en een nieuwe oogst gaat beginnen die zal duren tot de lente. Thomas Cera van Bionest, dat zich heeft gespecialiseerd in biologische producten, heeft de situatie van biologische frambozen geanalyseerd. Ook heeft hij gekeken naar de algemene ontwikkelingen die plaats vinden in de productie en consumptie van biologische producten.

Biologische frambozen beter dan conventionele

"We kunnen biologische frambozen leveren van september tot juni, zowel vrije variëteiten als soorten die bij een groep horen om onze klanten het best mogelijke product te leveren", legt Thomas uit.




"Vergeleken met andere fruitsoorten zijn frambozen wilder en steviger, waardoor ze met rotatie het hele jaar door verkrijgbaar zijn. Dat is belangrijk met het oog op het beheersen van ziektes in het veld. Het is inderdaad waar dat in tegenstelling tot conventionele gewassen frambozen een lagere opbrengst per hectare hebben, maar het resultaat met betrekking tot smaak, houdbaarheid, omvang en textuur is zelfs beter dan die van conventionele frambozen."

Volgens Thomas Cera is de trend voor conventionele producten om de maximum waarden voor residuen zoals gewasbeschermingsmiddelen te verminderen om zo een gezonder product te verkrijgen. "In die zin is op momenten dat we ons product niet in het biologische segment kunnen verkopen het nog steeds erg gewaardeerd wegens de hoge toegevoegde waarde."

Het toegenomen aanbod van biologische frambozen beïnvloedt het conventionele aanbod
"Hoewel we in het biologische segment werken, heeft wat er in de conventionele markt gebeurt direct effect op ons. Dit jaar was er sprake van een scherpe toename in het areaal voor conventionele frambozen, waardoor de prijzen daalden wegens het grotere aanbod. De productie van biologische frambozen bleef erg stabiel, maar toch waren we gedwongen om onze prijzen te verlagen, gezien een groot prijsverschil onze omzet moeilijk zou maken. Biologisch fruit is al moeilijker om te verkopen en als we letten op de hoge voedingswaarde van het fruit, wordt het echt een niche-product."

Biologische frambozen diversificeren verkoopkanalen
Ondanks het feit dat supermarkten de grootste verkoopkanalen blijven, is er volgens Thomas Cera sprake van een groeiende belangstelling vanuit groothandelaars en gespecialiseerde fruitretailers. "Eerst was het erg moeilijk voor ons om kleine hoeveelheden aan groothandelaars te leveren, maar ze zijn nu beter georganiseerd en gespecialiseerd met een toegenomen productkennis, die belangrijk is in het pad naar meer professionalisering."

Consumptie van biologische producten begint toe te nemen in Spanje
Volgens Thomas zijn biologische producten misschien goed voor ongeveer 10% van de totale Spaanse AGF-productie. Dat is een significant aandeel aangezien dit een paar jaar geleden nog nauwelijks bestond. Er is ook sprake van een opmerkelijke groei in de consumptie van biologische producten, die steeds populairder worden in grote steden als Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla of in Baskenland.

"In de landen waar er sprake was van een snelle toename in de consumptie van biologische AGF is er een mate van stabiliteit bereikt. Dit was bijvoorbeeld het geval met het Verenigd Koninkrijk, dat waarschijnlijk een pionier was in dit segment. In Denemarken en de Scandinavische landen is sprake van hoge consumptie voor biologische producten en Zwitserland is waarschijnlijk het land met de grootste vraag vandaag de dag. In Frankrijk valt een significante toename in consumptie op in de afgelopen drie jaar en in Spanje begint er nu zich een opwaartse trend te ontwikkelen."

"Toen we begonnen met het leveren van biologische producten aan El Corte Inglés in 2005, stagneerde de consumptie. Maar in de afgelopen twee jaar hebben we een toenemende interesse gemerkt. Er is nu een specifieke regeling voor biologische AGF in de supermarkt en dit stimuleert de consumptie. Andere supermarkten zijn nog terughoudend over het toevoegen van biologische AGF aan hun assortiment, hoewel gedroogde producten al beschikbaar zijn."

Voor meer informatie:

Thomas Cera
BIONEST
T:+34 959 450656
M:+34 648745297
thomas@bionest.es
www.bionest.es
Publicatiedatum: