Nederlandse groenten- en fruithandel boekt import- en exportrecords in 2015
Bij de afzet van Nederlands fruit zagen we in 2015 een verschuiving in afzetmarkten. Na het wegvallen van de Russische markt halverwege 2014 zijn met name in andere Europese landen meer Nederlandse peren afgezet. Bij groenten werd significant meer geëxporteerd naar Italië en Spanje. In Spanje werd het afgelopen zomer zo warm dat de productie van eigen bodem pas laat op gang kwam. Dit bood kansen voor Nederlands product. "Alles bij elkaar blijkt dat een geringe reductie van het aanbod een aanzienlijke prijsverhoging kan veroorzaken. Een stijgende consumptie zou hetzelfde effect kunnen hebben. Dit stemt hoopvol voor de toekomst. We hopen dat de vele aandacht voor groenten en fruit zich uiteindelijk zal omzetten in een hogere consumptie", aldus Gert Mulder, directeur van GroentenFruit Huis.
Voor 2015 is hier echter nog geen sprake van. In Nederland daalden de huishoudelijke aankopen van verse groenten in volume met 3 procent, die van vers fruit met 0,5 procent. Hoe groot de invloed is van verschuiving naar maaltijdboxen, maaltijdsalades en de opkomst van blurring is nog niet in cijfers weer te geven.
We zien wereldwijd acties die een bijdrage moeten leveren aan een hogere consumptie. Het maatschappelijk belang van groenten en fruit als onderdeel van het consumptiepatroon wordt ook nadrukkelijk genoemd in de recente Voedselbrief van het Nederlandse kabinet. Dit belang is eerder omschreven in de brochure 'Groenten en Fruit, gezond voor de Nederlandse economie en samenleving' die in 2015 is gepresenteerd tijdens het Groentecongres in Rotterdam.
In de import is een hoofdrol weggelegd voor fruit. De waarde steeg met negen procent naar ruim vier miljard. De importwaarde van groenten bleef stabiel op 1,1 miljard euro. De Top-5 importlanden groenten & fruit is: Spanje, Zuid-Afrika, Peru, Chili, Brazilië. Op productniveau zijn banaan, avocado en bessen & frambozen de sterkste stijgers in importfruit.
Buiten Europa zijn successen geboekt wat betreft het openen van nieuwe markten. Onder andere China, Vietnam, Panama en Brazilië openden hun grenzen voor Nederlands product. Nederlandse uien werden naar maar liefst 120 landen uitgevoerd.