Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
National Healthcare Service opent eerste buurtsuper in Schotland

Metro stoot electronica-ketens Mediamarkt en Saturn af

Canada: trage omzet voor Tops 
Lage inflatie, een zwakke dollar en voor dit seizoen ongewoon warm weer heeft gezorgd voor een trage vergelijkbare winkelomzet in het vierde kwartaal van Tops. Hoewel de winstmarges toenamen, leidden de hogere kosten tot een netto verlies in zowel het kwartaal als over het hele jaar. De omzet van de 13 weken tot 2 januari steeg met 7,3% tot CA$570,3 miljoen (€386,5 miljoen) ten opzichte van de 12 weken in het vierde kwartaal van 2014. Als de extra week niet wordt meegeteld, dan daalde de omzet met 0,8% en de vergelijkbare winkelomzet met 0,9%. (supermarketnews.com)

Metro stoot winkelketens af
Metro is van plan om zichzelf op te splitsen. De Real-hypermarktketen en de Cash & Carry-groothandelszaken worden afgezonderd van de electronica-ketens Mediamarkt en Saturn, waar Metro mee verder gaat. Hoewel er nog geen officieel besluit is, zou deze splitsing in het midden van volgend jaar plaats moeten vinden. Metro steeg met 10% in Frankfurt, waardoor het bedrijf een marktwaarde kreeg van ongeveer €8,8 miljard. Eerder verkocht Metro al zijn Kaufhof-warenhuizen en zijn Vietnamese branch in 2014. (Bloomberg)

Goedkeuring voor Haggen-overname door Albertsons
Een Amerikaanse faillissementsrechtbank heeft de overname goedgekeurd van het winstgevende deel van de Haggen-keten door concurrent Albertsons. Hiermee is de ontmanteling Haggen bijna een feit. Haggen groeide explosief eind 2014, toen het 146 vestigingen van Safeway en Albertsons overnam in het westen van de VS. De Amerikaanse Federal Trade Commission dwong toen Safeway en Albertsons om een aantal winkels af te stoten om een monopoliepositie tegen te gaan. Na een moeilijk jaar blijkt nu dat Haggen aan Albertsons gaat toebehoren, in plaats van dat het voor concurrentie tegen Albertsons kan zorgen. (kuow.org)

Rusland: Okey breidt uit 

Een van de grootste Russische supermarktketens, Okey, is van plan om 3 hypermarkten en 30 discountwinkels te openen in 2016, aldus rns.online. Nikolay Minashin van Okey legde uit dat de keten dit jaar al een nieuwe supermarkt in Moskou heeft geopend en dat de hypermarkten geopend zullen worden in Moskou, Sint Petersburg en Tyumen. Eerder was er sprake van dat er veel meer dan 30 discountvestigingen zouden worden geopend, maar dit aantal is wegens de economische situatie verlaagd naar 30. In 2015 had Okey een omzetgroei van 6,9% tot 162,5 miljard roebel (€2,12 miljard), maar ook een afname in de netto winst van 63,6% tot 1,9 miljard roebel (€24,8 miljoen).

Groter prijsverschil tussen Trader Joe's en Whole Foods
Trader Joe's lijkt steeds goedkopere prijzen te hanteren ten opzichte van concurrent Whole Foods Market. De Californische keten heeft geïnvesteerd in zijn prijzen, waardoor de keten ten opzichte van Whole Foods met betrekking tot 77 verschillende producten 26% goedkoper is. (supermarketnews.com)

Rusland: Lenta breidt aantal supermarkten in Moskou uit

De zesde grootste supermarktketen van Rusland, Lenta, heeft zijn aantal supermarkten in Moskou vergroot naar 29, aldus anrt.info. De keten heeft nu in totaal 34 supermarkten, waarvan de overige 5 zich in Sint Petersburg bevinden. De laatste winkel werd geopend in het zuidoosten van Moskou en was de tweede winkel die dit jaar in Moskou is opgezet. Momenteel heeft Lenta verder 141 hypermarkten verspreid over 70 Russische steden.

Schotland heeft eerste buurtwinkel onder beheer van NHS

Onlangs is in Schotland de eerste buurtwinkel geopend, die onder het beheer valt van de National Healthcare Service (NHS). De winkel is opgezet in een ziekenhuis in Aberdeen door de keten Simply Fresh in samenwerking met Ross & Brown. De buurtwinkel zal de normen volgen die zijn opgesteld door de Schotse overheid met betrekking tot retail in de gezondheidszorg. Dit betekent dat minstens 50% van de voedingsmiddelen en 70% van de drinkproducten binnen de richtlijnen vallen voor suiker-, vet- en zoutgehaltes. (rossandbrown.net)

Kroger's conserven onder vuur in verslag over giftige chemicaliën
Kroger is een van de retailers, die kritiek hebben gekregen in een nieuw verslag over de aanwezigheid van giftige chemicaliën in conserven van bepaalde voedingsmiddelen. Zes non-profit-organisaties, waaronder een fonds voor borstkanker, zijn een campagne begonnen die onder andere is gericht op Kroger. Deze organisaties willen dat Kroger stopt met het gebruik van het giftige Bisphenol A (BPA) in de vervaardiging van conserven. Kroger heeft aangegeven dat het gebruik van BPA al aan banden is gelegd en dat het bedrijf ernaar streeft om de toepassing van het middel geheel te elimineren. (bizjournals.com)

Credit Suisse: Asda krijgt grootste invloed op Britse supermarktsector
Credit Suisse zegt dat Asda op het punt staat om de meest invloedrijke speler te worden binnen de Britse supermarktsector. Nadat CEO Andy Clarke in januari aankondigde dat het met £500 miljoen (€636,3 miljoen) zou investeren in prijsverlagingen, is er volgens de bank al sprake van resultaat door dit plan. De gemiddelde prijs per winkelwagen was in de afgelopen weken 8% lager. Credit Suisse is van mening dat het winkelverkeer hierdoor toe zal nemen, waardoor omzet en winstmarges zullen worden vergroot. (esmmagazine.com)

VS: Millennials zorgen voor groei in kant-en-klaarsegment

Consumenten in de leeftijd tussen 18 en 34 kopen steeds vaker kant-en-klaarmaaltijden en vergelijkbare producten in de supermarktsector. Volgens het 2015 Retailer Meal Solutions Consumer Trend Report koopt 84% van de consumenten minstens een keer per maand deze maaltijdoplossing tegenover 79% in 2012. Ook eten consumenten minder fastfood. Bijna de helft van alle consumenten die aan het verslag hebben meegewerkt en 60% van de consumenten in de leeftijd tussen 18 en 34 gaven aan minder naar fastfoodketens te gaan, omdat ze kant-en-klare maaltijden kopen.(supermarketnews.com)

Online boodschappen doen groeit in bepaalde richtingen
Consumenten kopen steeds meer online boodschappen, maar volgen daarbij wel specifieke trends. 
Klik op chainstoreage.com om het artikel te lezen.


Asda gebruikt cloud voor het beheer van kwaliteit van het huismerk
De Britse supermarktketen Asda maakt gebruik van cloud-gebaseerde technologie om managers te ondersteunen in het beheer van de kwaliteit van huismerkproducten. De keten maakt hierbij gebruik van een kwaliteitsmanagementsysteem (QMS) dat is ontwikkeld door het Britse IT-bedrijf Solutions 4 Retail Brands (S4RB). (essentialretail.com)

Australië: Bijna
€6,8 miljoen aan compensatie voor 7-Eleven-stafleden
Werknemers bij 7-Eleven hebben bijna AU$10 miljoen (€6,8 miljoen) aan compensatie gekregen, nadat de keten een onafhankelijke commissie had ingesteld naar aanleiding van de schandalen rondom de systematische loonfraude. (smh.com.au)



Publicatiedatum: