Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Foodhallen in beeld

Concurrerend landschap foodhallen vereist duidelijke signatuur

Van Spronsen & Partners horeca-advies heeft onderzoek gedaan naar het voor Nederlandse begrippen nieuwe fenomeen 'de foodhal'. In de publicatie 'Foodhallen in 'beeld' wordt onder andere ingegaan op de verschillende types, de trends en ontwikkelingen en een visie op de toekomst.



In Nederland was de foodhal tot voor kort nog vrij onbekend. Het eerste succesverhaal van de foodhal is de Foodhallen in Amsterdam. Daarnaast telt Nederland dit moment nog 3 andere foodhallen, World of Food te Amsterdam, Fooddock te Deventer en Amicitia Food Village te Amersfoort. De vier foodhallen in Nederland zijn gevestigd in gebouwen die lang leeg hebben gestaan. Met name deze gebouwen lijken interessant om een foodhal in te beginnen.

Succes
De foodhal in Nederland is een relatief nieuw begrip, dit verhoogt het risico van het succesvol exploiteren. Met name foodhallen waarbij een duidelijk signatuur ontbreekt die aansluit bij de doelgroep, zullen het zwaar krijgen. Het is belangrijk continue de doelgroep in de gaten te houden. Daarnaast is het van belang omzetniveaus en de aantrekkelijkheid van de eetkramen te controleren en voortijdig actie te ondernemen wanneer een concept niet meer aanslaat bij de doelgroep. De foodhal is een ware hype in het horeca landschap. Vanwege het nog jonge succes heeft de foodhal nu met name nog de hippe 25-plussers als doelgroep. Het succes op de lange termijn wordt mede bepaalt door de loyaliteit van de gasten. De hippe horecabezoeker staat daar niet om bekend en is continu op zoek naar nieuwe concepten.

Concurrentie
De concurrentie, met name in de zomer, zal de komende jaren toenemen. Food(-truck) festivals zijn populair en nemen, evenals de foodtrucks in aantallen toe. Foodtrucks zijn de voornaamste concurrent van de foodhal vanwege het overeenkomende aanbod en dezelfde doelgroep. Ook voor de mindere maanden, wanneer de meeste foodtrucks al in de garages staan zijn sinds 2015 oplossingen. Het overdekte foodtruck festival. Naar verwachting zullen ook deze festivals de komende jaren in aantallen stijgen.

Toekomst
Naar verwachting zal het aantal foodhallen de komende jaren toenemen. Zo staat voor deze zomer de opening van Market 33, een nieuwe foodhal in Amsterdam, gepland. Daarnaast wordt er op het internet nog gespeculeerd over een foodhal in Eindhoven en in de Stopera te Amsterdam. Van Spronsen & Partners verwacht dat er met name in de 21 grootste steden van Nederland nieuwe foodhallen geopend gaan worden.

Zie voor meer informatie de publicatie Foodhallen in beeld op de site van Van Spronsen & Partners.

Bron: Van Spronsen & Partners horeca-advies / FoodHolland
Publicatiedatum: