‘Witte beren’ moeten bedrijven toekomstbestendig maken
In tegenstelling tot sommige andere trendwatchers, futuristen en visionairs geeft hij tijdens het EU Fresh Info Forum enkele praktische manieren. "Alles wat herhaald wordt en voorspelbaar is, kun je automatiseren," vertelt Richard. Dat betekent dat veel werk ons uit handen genomen kan worden: autorijden, huishouden, oogsten in de kas, de lijst is eindeloos. Afgezien daarvan is de toekomst dat technologie in het menselijk lichaam ingebouwd zal worden, zodat de dokter jou belt als je ziek bent in plaats van andersom.
Richard van Hooijdonk.
Vrijheid om briljant te zijn
De levensduur van een bedrijf was in 1980 nog 70 jaar. Die levensverwachting is echter in de jaren nadien fors gedaald en staat tegenwoordig op 12 jaar, weet Richard. Dat betekent dat bedrijven nu moeten veranderen, anders zijn ze over 12 jaar sowieso verdwenen. "Je moet investeren in scenario's voor de toekomst van het bedrijf," vervolgt de futurist. Nieuwsgierig, voorstellingsvermogen, kritisch en idee-ontwikkelend, dat zijn de eigenschappen die daarvoor nodig zijn. Daarom stelt Richard voor dat elk bedrijf twee CEO's zou moeten hebben, een oudere en een jongere van zo'n 25 jaar. De oudere CEO kent het bedrijf, de jongere kent de toekomst, zo redeneert hij.
De jongere generatie moet wel "de vrijheid krijgen om briljant te zijn." Talent moet beloond worden en experimenteren is noodzakelijk. Alleen daarmee kun je werkbare concepten ontwikkelen die de komende jaren overleven. "Ik heb even snel gekeken en er zijn meer dan 500 start-ups in de tuinbouw."
Wereldwijd zijn er bedrijven die zien dat het businessmodel dat ze hanteren achterhaald dreigt te worden. Die investeren in nieuwe ontwikkelingen door een soort parasiet te ontwikkelen, een groepje innovatieve en creatieve mensen die verbonden zijn aan het bedrijf maar er los van opereren. Die ontwikkelen nieuwe concepten, waarmee de oude structuur niet verbroken wordt. Parallel wordt een nieuw businessplan ontwikkeld dat uiteindelijk het voortbestaan van het bedrijf kan garanderen. Want de grote uitdaging is dat er maar weinig mensen zijn die vooruitstrevend zijn. Richard heeft de mensheid verdeeld in groepen beren. Zwarte beren, zo'n 55% binnen een bedrijf, willen geen verandering. Bruine beren (60% van de medewerkers) moeten gemotiveerd worden om mee te gaan in veranderingen. De witte beren zijn de innovators.