Eplì appelen
Eind januari 2017 zullen de eerste Eplì appelen van het innovatieproject voor Story Inored op de markt komen. Het marketingplan is zo goed als klaar en zal diverse onderdelen omvatten, variërend van cultureel tot sportief. Het nieuwe ras Eplì wil zich op de markt onderscheiden door sociale, ethische waarden uit te dragen. De appelen zullen zowel bij retailers als op lokale markten te koop zijn.
Lagnasco werkt samen met Spanje aan het op de markt brengen van eetrijpe kiwi's en met Zespri aan het commercialiseren van het ras Green 14. Het kiezen van de juiste rassen is uiterst belangrijk en de coöperatie investeert dan ook in partners en proefboomgaarden volgens de aanwijzingen van de AGRION Foundation. In Saluzzo zijn er verbeteringen aangebracht aan de opslag- en verwerkingsfaciliteiten voor blauwe bessen, pruimen en kiwi's, waarbij installaties voor koude behandeling en rijpkamers werden geïnstalleerd. De coöperatie zal zijn beleid met betrekking tot het het garanderen van de aanvoer en kwaliteit van de appelen voortzetten. Op dit moment is zo'n 95% van de appelboomgaarden overdekt met anti-hagel netten. Veel kiwiplantages moeten echter nog worden overdekt. Verder overweegt Lagnasco het vergroten van de productie door het aantrekken van nieuwe partners.
Lagnasco faciliteit (CN).
Planning en bestemmingen
In juni en juli start Lagnasco het seizoen met blauwe bessen. Het seizoen 2016 verliep uitstekend en de bessen werden geëxporteerd naar lucratieve markten in Noord-Europa, zoals het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, België en Nederland. Op de binnenlandse markt wordt samengewerkt met Coop en Sant'Orsola. Hierna breekt het steenfruitseizoen aan waarbij zowel op de binnenlandse markt afgezet wordt als in het buitenland (voornamelijk Duitsland). Ondanks de hoge kwaliteit verliep het pruimenseizoen dit jaar niet zo goed. Normaal gesproken worden de producten geëxporteerd naar het Midden-Oosten en Europa omdat de vraag op de binnenlandse markt achterblijft.
Een paar opmerkingen over de markt
"Markten komen en gaan. Hieraan zullen we moeten wennen. De mentaliteit van handelaren blijft laag maar hier raken wij steeds beter op ingespeeld. Als coöperatie proberen we oplossingen te ontwikkelen zodat we in staat zijn snel van de ene naar de andere markt te switchen. We denken hierbij aan Libië en Turkije, waar we onze producten niet altijd af kunnen zetten en aan Rusland, een markt die totaal is weggevallen. Het zoeken naar klanten in andere landen is een grote prioriteit geworden."
Contact:
Lagnasco Group
Via Santa Maria 2
12030 Lagnasco (CN)
Tel.: +39 0175 282117
Email: [email protected]
Web: www.lagnascogroup.it