44 uur per jaar in de file! Wat nu?
Alarmbel
Hij vervolgt: "Daarom trek ik aan de alarmbel, maar tegelijk ben ik ervan overtuigd dat er oplossingen zijn, als men er maar de nodige middelen voor inzet. In een nieuwe editie van ons magazine REFLECT 'Mobiliteit – Klaar voor de revolutie?' en dankzij een enquête rond mobiliteit brengt het VBO de situatie in België volledig in kaart en schuift het een aantal oplossingen naar voor om een positieve (r)evolutie op gang te brengen in mobiliteit."
Mobiliteitsoplossingen ontstaan soms binnen de ondernemingen zelf, wanneer die op eigen initiatief maatregelen invoeren voor een meer flexibele mobiliteit, zoals een mobiliteitsbudget of telewerken. Verplaatsingen delen (door carpooling) en schonere wagens ter beschikking stellen, zijn nog voorbeelden van praktijken die de negatieve impact van verplaatsingen kunnen beperken.
Maar uit een peiling bij 200 werkgevers en 900 werknemers blijkt dat een courante toepassing van die innoverende mobiliteitsoplossingen op zich laat wachten. Nog geen 10% van de bedrijven gebruikt vandaag een mobiliteitsbudget, alternatieve aandrijfmethoden of carpooling. Maar over de toekomst laten de werkgevers zich positief uit: minstens 50% van de werkgevers denkt dat alle voorgestelde innovatieve mobiliteitsoplossingen in de toekomst ingang zullen vinden binnen hun organisatie. Een sprekend voorbeeld is de elektrische wagen: 80% van de werkgevers is ervan overtuigd dat hun wagenpark ooit voor 30% uit elektrische wagens zal bestaan. De werkgevers staan dus open voor nieuwe vormen van mobiliteit, maar wachten op een sterk signaal van de overheid in de vorm van fiscale stimulansen en van een kwalitatief hoogstaande infrastructuur en dienstverlening.
Interfederale visie nodig!
Om dat te bereiken, is dringend een interfederale visie op mobiliteit nodig. Dat wordt nog duidelijker als we bijvoorbeeld zien dat het ene gewest de toegang tot de Brusselse ring wil verbreden, en de andere hem net wil versmallen. De verspreiding van bevoegdheden remt de uitwerking van een coherent beleid af. Zo zit de fiscaliteit rond transport verdeeld over het federale en regionale niveau: de verkeersbelasting is een regionale bevoegdheid, terwijl de fiscaliteit van bedrijfswagens, brandstoffen en het woon-werkverkeer federale materie zijn.
Slimme kilometerheffing
Samen met de aangesloten sectoren heeft het VBO een globaal mobiliteitsplan uitgewerkt. Een van de voorgestelde oplossingen is een slimme kilometerheffing die geldt voor alle voertuigen op de weg. Die heffing zou variëren afhankelijk van tijd en plaats. Ze zou plattelandsbewoners niet benadelen, want die genieten een lager tarief (door het minder drukke verkeer in die zones).
Klik hier voor meer informatie en het hele artikel
Bron: VBO