"Maak van Benelux logistieke proeftuin"
Vrachtdocumenten
De ondernemersorganisaties willen bijvoorbeeld de papieren rompslomp rond vrachtdocumenten digitaliseren, grensoverschrijdend vervoer van de iets langere 45-voetscontainer mogelijk maken, het gebruik van alternatieve brandstoffen stimuleren en de samenwerking tussen inspectiediensten, zoals de voedsel- en warenautoriteit en de douane, verbeteren.
Invloed
Europese richtlijnen laten vaak jaren op zich wachten en moeten ook nog eens alle nationale parlementen passeren. In de Benelux kunnen nieuwe regels volgens EVO, Fenedex en OTM sneller worden ingevoerd doordat de drie landen al veel richtlijnen op elkaar afstemmen.
Groot effect
Omdat de Benelux de draaischijf is voor het internationale goederenvervoer in Europa, hebben nieuwe regels over infrastructuur, regelgeving, verkeersmanagement en brandstoffen indirect een groot effect op de rest van Europa. Want hoewel Nederland, België en Luxemburg slechts een kleine 2 procent van het grondgebied van de Europese Unie beslaan, gaat 21 procent van de zeevaart naar en van de EU via Rotterdam en Antwerpen. Ook gaat 78 procent van de binnenvaart en 7 procent van het wegvervoer naar en van de EU via de Benelux.
Investeringsklimaat
EVO en Fenedex en het Belgische OTM overhandigden hun wensen woensdagmiddag aan Luc Willems, adjunct Secretaris Generaal van de Benelux Unie. Het invullen ervan leidt volgens de organisaties tot een beter investeringsklimaat voor Nederland en België. Van een efficiënter, duurzamer wegvervoer tot en met investeringen in luchtvracht.
Bron: EVO