De bananenboxer boxt op tegen de supermarkt
Harie Vroegop de opa van Henrie boxt op de markt met bananen
Stunten
Het 70-jarig bestaan vierden ze ook al groots. Op een aftermovie is nog altijd te zien hoe ze destijds uitpakten. "Twee dagen lang staat de klant in het zonnetje, er is dan een en al beleving", vertelt Hennie. "Dat gaat straks weer gebeuren. We gaan dan ook alles vernieuwen, de aankleding, de website, bedrijfskleding." De naam De Bananenboxer zal zeker blijven voortbestaan. "Daar kunnen we niet omheen. We hebben wel eens anders geprobeerd maar klanten bleven ons altijd De Bananenboxer noemen. Die naam kreeg mijn opa in 1942. Boxen betekent stunten. Hij ging met paard en wagen heel veel markten af met kisten vol bananen, die destijds niet veel te krijgen waren", vertelt Hennie.
Filosofie
Suzanne en Hennie Vroegop houden er een duidelijke eigen bedrijfsfilosofie op na om succesvol te zijn en te blijven. "We gaan niet met een koelwagen drie markten per dag af bijvoorbeeld. We zetten groots in op twee markten en dan verkopen. In Roermond en Maastricht hebben we een hele grote stand van 16 kramen . We proberen de nostalgie erin te houden, de kramen van vroeger. Het gaat echt om de beleving." De setting van de kramen worden aan de weersomstandigheden aangepast zodat deze optimaal zijn voor de producten en klanten.
Breed
Het assortiment is zo breed als het maar kan, vertelt Hennie. "Alles wat er bestaat en dan nog breder.
Van vierkante watermeloenen tot rode bananen, altijd iets verrassends. We hebben een biologische lijn, exoten, producten die rechtstreeks van de teler komen. We delen eigen recepten uit, geven tips en voedingsadvies over allergieën bijvoorbeeld. Klanten mogen ook alle proeven. Door dat alles onderscheiden we ons van de supermarkt waar de medewerkers hun instructies op papier krijgen en verder geen kennis van zaken hebben." De marges op de gemakkelijke producten die in de supermarkt liggen, worden steeds kleiner. Om winst is te behalen bieden we juist producten die daar niet te krijgen zijn en ook door slim in te kopen. Wij maken wekelijks bijvoorbeeld het vijf euro pakket. Dat is een win-win situatie. Wij bepalen wat erin zit, kopen heel groot in en de klant krijgt heel veel producten voor zijn geld."
Troef
De Bananenboxer heeft nog een sterke troef achter de hand. Twee jaar geleden maakten ze een lang gekoesterde wens waar en startten met de overdekte Versmarkt Natuurlijk in Lanaken. "Alles wat we daarin geleerd hebben, alle pluspunten kunnen we ook toepassen op de markt. Vroeger keken consumenten alleen naar de euro. Tegenwoordig willen ze weten waar het product vandaan komt. Je moet het verhaal erachter kunnen vertellen, wat de impact is op het milieu, wie de teler is. Via Facebook is het mogelijk een goede band te krijgen met je klanten. Je krijgt echt fans. Met de versmarkt zijn we goed bezig. Daar hebben 6000 volgers. De Bananenboxer heeft er 600. Daar gaan we tijdens het jubileum zeker wat aan doen."
Tot slot voegt Hennie toe: " Voor vele mensen is boodschappen doen een verplichting, wij maken van die verplichting een pleziertje. Geen enkele klant verlaat onze kraam zonder glimlach."
Voor meer informatie:
Suzanne en Hennie Vroegop
De Bananenboxer
[email protected]
www.bananenboxer.com
Versmarkt Natuurlijk
[email protected]
www.versmarktnatuurlijk.nl